1999
Deram/Decca/Universal
8/10

Samling som piskar Stenmark

Lyssna

Sök efter skivan

Jag är väl knappast ensam om att anse att den genomsnittliga kvaliteten på plattor som släpps har sänkts i och med cd-skivans intrång på marknaden. Inte på grund av själva formatet – jag är ingen vinyl-taliban, men helt enkelt därför att skivorna som kommer ut i allmänhet har blivit längre och därmed ojämnare. Artister och producenter behöver inte längre sovra i sitt material av utrymmesskäl tyvärr.

Ärligt talat: hur många plattor är för korta? – försvinnande få. Hur många är för långa? – dom flesta.

En positiv pryl med cd-boomen är däremot att det går att göra bra mycket bättre och heltäckande samlingsplattor än förut. Här har till och med dom större bolagsdrakarna gjort riktigt bra ifrån sig och inventerat sina gömmor. Själv har jag det senaste året lyssnat mycket på en serie lågprisplattor som bolagen Decca och Deram gett ut och som innehåller gamla bortglömda singlar från 60-talet. Eftersom serien innehåller ett tiotal plattor väljer jag för enkelhets skull min personliga favorit: ”The Girls’ Scene”.

Retrospektiva samlingsplattor har den fördelen att man kan upptäcka låtarna med artisterna som aldrig fick eller kunde skriva in sig i historien med några album, men som fick till en eller par kanonsinglar. På ”The Girls’ Scene” hittar man visserligen tidiga spår med Marianne Faithfull och Lulu, men dom flesta artisterna är sedan länge bortglömda. Vem minns The Vernons Girls, Vashti eller Adrienne Poster? Nästan ingen skulle jag tro – och det är synd, för det här är musik att bli glad av när världen rasar och vintern stundar.

Plattans riktiga fräsarhit i mitt tycke heter ”Till You Say You’ll Be Mine”, en genialisk enkel stänkare som blandar det bästa av Spector, Kinks och Beatles. Artisten var 15 år när låten spelades in 1966. Flicksnärtan i fråga heter fortfarande Olivia Newton-John och har knappast blivit bättre med åren, men det kan man heller inte begära – för det här är riktigt jävla BRA!

Hela plattan är bokstavligt talat en ren explosion av charmiga Phil Spector-ripoffs, boom-shanga-lang-körer, tamburiner som badar i reverb, blås och stråkar, rakskurna prickiga klänningar och håruppsättningar med småfranskor i. Eftersom jag fick min musikaliska uppfostran vid transistorradion på 60-talet känner jag mig som när jag var fem år och hängde i morsans kjortelfåll i köket i Hagsätra. Den här musiken är en slags tidmaskin för mig, och vad passar bättre nu i världsturbulensen efter World Trade Center-raset än lite glad musik från tiden innan skyskrapejävlarna byggdes?

Gillar man klassiskt kvinnlig kitsch-pop någonstans mellan The Ronettes och Dusty Springfield bör man passa på att rusa ut och skaffa ”The Girls’ Scene” innan den blir utgången. Andra plattor i serien är ”The Psychedelic Scene”, ”The Freakbeat Scene”, ”The R&B Scene”, ”The Beat Scene”, ”The Rock’n’roll Scene”, ”The Blues Scene” och ”The Mod Scene” 1&2. Jag kan med varm hand rekommendera allihopa. Ett sort extraplus för dom snygga, roliga och informativa omslagshäftena till hela den här skivserien. Här kan till och med bildmontörs-geniet Jan Stenmark slänga sig i väggen. Vilka foton! Vilka kläder! Vilka frisyrer! Jag brukar vanligtvis inte känna några skäl att klappa dom stora bolagen på huvudet, men här har Decca/Deram gjort ett gäng tidsdokument som dom har all anledning att brösta sig för.

Tack för det!

Johan Johansson, gästmästare

Publicerad: 2001-10-20 00:00 / Uppdaterad: 2001-10-20 00:00