dagensskiva.com

48 timmar

Etikett

Paul S. Denman

2010-02-21

Sade-specialen samlad + spotifyllista
Ola Andersson
Artikel
2010-02-21 00:40
4

2010. Första Sade-albumet på ett decennium. Klart det krävdes en Sade-special med genomgång av alla albumen. Den växte av sig själv och kom att omfatta även några Sade-närliggande projekt. Här hittar du alla delarna i specialen (inklusive några recensioner som skrevs tidigare), inklusive en Spotify-lista med de bästa Sade-låtarna: 26 år, 26 låtar. Under resans […][...]

Sade: Soldier of Love
Soldier of Love (album, cd) Sade
Ola Andersson
Recension
2010-02-21
13

Ryktena om Sades första album sedan 2000 års Lovers Rock började sprida sig redan 2008. Men det var först när en kommentar om skivan från Maxwell dök upp i maj 2009 som förväntningarna började bli sådär jobbiga: ”Trust me, it’s so monolithic it’ll shake you in your shoes!” Trust me, it’s so monolithic it’ll shake […][...]

Cottonbelly: X Amounts of Niceness – NYC Sessions 1993/2004
X Amounts of Niceness – NYC Sessions 1993/2004 (album, cd) Cottonbelly
Ola Andersson
Recension
2010-02-21 00:01
0

I glappet mellan Sades båda album Love Deluxe och Lovers Rock låg Stuart Matthewman, en fjärdedel av gruppen, inte på latsidan. Tvärtom var han en av nyckelspelarna i att bygga upp soulsångaren Maxwells karriär genom sin medverkan på både Maxwell’s Urban Hang Suite och uppföljaren Embrya. Han gav också ut albumet Sweetback tillsammans med de […][...]

Sweetback: Stage [2]
Stage [2] (album, cd) Sweetback
Ola Andersson
Recension
2010-02-21 00:00
3

När Sweetback släppte sin debut 1996 var det ett album vars stora styrka – och svaghet – var att det var ett album med ”de andra tre” gruppmedlemmarna i Sade: Stuart Matthewman, Andrew Hale och Paul S. Denman. Kort sagt: musikerna snarare än sångaren. Det här märktes i och med att det till stora delar […][...]

2010-02-20

Sade: Lovers Rock
Lovers Rock (album, cd) Sade
Ola Andersson
Recension
2010-02-20 16:32
4

Åtta år hade hunnit gå sedan Lovers Rock. Sade själv hade hunnit få barn, Stuart Matthewman hade arbetat med Maxwell på Maxwell’s Urban Hang Suite och uppföljaren Embrya och Stuart, Paul S. Denman och Andrew Hale stillade skivsläppsabstinensten genom att ge ut ett album utan gruppens sångerska – då under namnet Sweetback. Åtta år. I […][...]

2010-02-19

Sweetback: Sweetback
Sweetback (album, cd) Sweetback
Ola Andersson
Recension
2010-02-19 00:44
0

If you know Sade, then you know that Sweetback is responsible for her music being her backup band. Det här konstateras i en användarkommentar till Sweetback på (dans)musikdiskografisidan discogs.com. På sångerskan Sades wikipedia-sida konstateras att she is the most successful solo female artist in British history. Soloartist. Backupband. Det är ju så merparten av världen […][...]

Sade: Love Deluxe
Love Deluxe (album, cd) Sade
Ola Andersson
Recension
2010-02-19 00:38
3

Sista spåret på Sades tredje album Stronger Than Pride är egentligen en parentes, framförallt där den ligger efter hjärtskärande Never Thought I’d See the Day. Siempre Hay Esperanza är trots allt en Sade-låt utan Sade. En instrumentallåt som hanteras av de andra tre medlemmarna Stuart Matthewman, Andrew Hale och Paul S. Denman. Men trots att […][...]

2010-02-18

Sade: Stronger Than Pride
Stronger Than Pride (album, cd) Sade
Ola Andersson
Recension
2010-02-18 01:24
9

Smooth Operator, Is It a Crime, The Sweetest Taboo, No Ordinary Love och By Your Side. Varje gång Sade de fem första gångerna släppte ett album så fanns där någon eller några låtar som kommit att bli klassiker som hängt kvar trots trendsvängningar, definitivt bland spellistemakarna hos nattradiosändningar och reklamkanaler av det mer tillbakalutade musikslaget. […][...]

2010-02-16

Sade: Diamond Life
Diamond Life (album, cd) Sade
Ola Andersson
Recension
2010-02-16 00:01
8

När Rebecka recenserade Makthaverskans ep öppnade hon med konstaterandet att ”jag tycker att nostalgi är överskattat”. Och visst är det så. Som Rebecka vidare konstaterar att det är ”något synnerligt unket över folk som inte kan släppa hur coola de var i gymnasiet, i lumpen eller på Emmabodafestivalen 1995″. Säkerligen sant – men samtidigt den […][...]