dagensskiva.com

48 timmar

Etikett

Marley-Marl

2009-11-17

30 x 20 x DJ Premier: #1 DJ Premier
Ola Andersson
Artikel
2009-11-17 00:21
5

30 x 20 x DJ Premier: #1 DJ Premier 2009 fyller hiphopen 30 skivår, samtidigt som det har gått 20 år sedan DJ Premier släppte sitt första Gang Starr-album tillsammans med Guru. Bara därför listar jag 30 av DJ Premiers största musikaliska stunder. Här hittar du alla delar i serien #1 DJ PREMIER DJ PREMIER […][...]

2003-08-07

DM & Jemini: Ghetto Pop Life
Ghetto Pop Life DM & Jemini
Ola Andersson
Recension
2003-08-07
17

I got bullets in the clip I got a lyric I can spit I give the bitches good dick Vi hinner till spår två innan det är dags. Guns’n'babes. Som så många gånger förr, på fler hiphopskivor än någon orkar hålla koll på. Vi har hört textrader som de här levererade om och om igen. […][...]

2003-02-07

Samling: Cold Chillin' - Choice Cuts
Cold Chillin' - Choice Cuts (dubbel-cd) Samling
Ola Andersson
Recension
2003-02-07
8

Det är intressant det här med skolor. När jag började lyssna på hiphop i slutet av åttiotalet kallades Native Tongues-kollektivet, med Jungle Brothers, De La Soul och A Tribe Called Quest i spetsen, ”den nya skolan” av många. Men redan dessförinnan hade det funnits en ”ny skola”. En skola som i princip tog sin början […][...]

2002-12-12

Kool G Rap: The Giancana Story
The Giancana Story (CD) Kool G Rap
Ola Andersson
Recension
2002-12-12 00:00
0

The Streets of New York var en av de första hiphoplåtar jag verkligen gillade. Det var mörkt och smutsigt, långt ifrån den musik jag lyssnat på tidigare. Men ändå jazzigt melodiöst. Förmodligen var det i Mats Nileskär-programmet Hip House jag första gången hörde Kool Genius of Rap och hans dåvarande kollega DJ Polo. Det var […][...]

2002-03-04

X-ecutioners: Built from Scratch
Built from Scratch (CD) X-ecutioners
Ola Andersson
Recension
2002-03-04
5

Discjockeyn var för discon vad James Brown var för funken. Den tändande gnistan för en ny genre. Det var DJ:n som bestämde vad som skulle spelas på diskoteken och som på så sätt definierade vad som kom att bli disco. Skivspelarna och tolvtumssinglarna var hans verktyg. Nästan ett decennium senare var DJ:n en lika viktig […][...]