Recension
- Pray IV Reign (album, cd) Jim Jones
- 2009
- Columbia, Diplomats
Time of death…
Lyssna
Externa länkar
Det finns två orsaker till varför jag ens har lyssnat på Jim Jones nya album, Pray IV Reign, som jag vill ta upp här. Det känns viktigt för min image att förklara mig. Först tänkte jag bara checka ett par spår för att höra om det kunde vara något annat än skräp. Sen såg jag ett par recensioner där plattan hade fått väldigt högt betyg, och då kände jag mig verkligen tvungen till att höra hur det kom sig.
Så, frågan är väl om jag får skyffla upp mina förutfattade meningar någonstans eller inte. Eller, det är väl inte så mycket av en fråga egentligen.
Jim Jones extremt pressade röst är väldigt jobbig att lyssna på, vilket givetvis förstör många låtar. Han låter alldeles uppgiven ibland också, och man får impulser av att trösta honom. När han sedan drar lines om att ”pussy is my medicine” vill man bara fly. En irriterande förvirring.
Det bästa på albumet är helt klart Ludacris, den enda stora gästen på albumet, vers i annars stökiga How To Be A Boss. När sedan NOE tar versen efter Luda känns det helt plötsligt som en hiphoplåt i okej standardkvalitet. Sen kommer han igen, Jim Jones, med sin blockerade röst och klyschiga snack. Yadayada, getta money, spenda money, plocka upp hoes. Tråkigt, jobbigt, skit.
Jag gillar dock Pulling Me Back. Främst för att Chink Santana lägger en väldigt bra hook över den mäktiga och dramatiska musiken, som också är bra gjord. Titelspåret är inte heller helt fel, där passar faktiskt Jones plågsamma toner väldigt bra. Det är inte ofta, men ibland får Jim Jones på ett bra flow i sin rap, och då anar man lite rytm i musiken. Ett exempel på det är verserna i Frienemies.
När Ron Browz våldtar sig på autotune i hemska Pop Champagne så förstår jag verkligen hur trist det här albumet är. För det är en… välkommen våldtäkt. Okej, dåligt formulerat. Vad jag menar är bara att Pop Champagne är en skitlåt, och ändå en höjdpunkt på Pray IV Reign. Det känns inte helt rätt
Sedan återstår bara bottennappen. Let It Out är helt bedrövlig. Beatmaskinen tycks ha hakat upp sig, och Jim Jones låter lika ledsen och mosad som alltid. Na Na Nana Na skulle ju kunnat vara catchig, men den är helt död. Och titeln är lika död den.
Hela albumet består av opersonliga och irriterande gitarriffbeat på repeat. Det låter otroligt deprimerande, och platt. Det händer aldrig något. Det är som att de har tryckt in en och samma knapp på trummaskinen i fyra minuter, och sedan låtit det bli som det blev. Eller, den otroligt opersonliga ”klubbangern” Blow The Dark kanske är två knappar som någon tröttsamt har tryckt på upprepade gånger. Ibland kommer förvisso beats med lite halvglada pling och plong i sig, som skulle kunnat ha potential, men som känns halvfärdiga. Och det som saknas är det allra viktigaste. Nämligen det som ger musiken liv.
Jag förklarar härmed Pray IV Reign död.
Publicerad: 2009-03-27 00:00 / Uppdaterad: 2009-03-27 02:10
28 kommentarer
tycker karin tar för mycket plats på sajten. hatar att vara en av de andra som bara gnäller här i forumen men jag kan inte hålla det inom mej längre, stoppa karin för guds skull!!! den här recensionen var under all kritik. uselt.
#
Ja låt henne recensera max en skiva i veckan. Allt hon skriver är skit och har hon gett en skiva rätt betyg så är det pga öroninflammation. Inte för att jag lyssnat på den här plattan innan men har blivit irriterad på nästan varenda recension tidigare. Inte bara pga den usla smaken men också på hennes sätt att uttrycka sig på. Framgför allt alldeles för monotont.
#
Niklas, vad är det för fel på Karin? Kom med konstruktiv kritik istället. Jag lyssnar inte på den musik som Karin recenserar men vet mycket väl att när det gäller hip hop, soul och sådan musik är Karin otroligt kompetent och kan sin sak, annars så tycker jag även att hon skriver väldigt bra. Bara för att du inte håller med henne behöver du inte trycka ned henne så där.
#
Don’t hate on Karin.
#
Ligger väl sällan något uppe av henne som ”Dagens”? Allt som Jim Jones har gjort är värdelöst, så betyget för detta lär även vara korrekt.
Denna recension var ju bättre än Pet Shop Boys-boken i alla fall.
#
utan ola andersson skulle undertecknad aldrig ens gått in på djupet med pet shop boys. ola är faktiskt den bästa recensenten som skriver på svenska. man kan tycka vad man vill om hans oförmåga att fatta sig kort men han utgår från 100% känslor, samtidigt som karin lillbroända tycker att sin image är viktig. jag kan inte skriva de här raderna utan att tro att folk kommer tycka jag är chauvinistisk men det skiter jag i.
dagensskiva är en av de bästa sajterna på nätet och jag har så gott som dagligen besökt den i 6 års tid, men nu håller karin på att förpesta min och Många andras upplevelse. sparka henne. nu!
#
Det är för mycket hiphop på dagensskiva ZZZZnark
#
Som sagt, det är inte ofta den ligger på startsidan. Måste vara kul för henne att folk blir så berörda av lite text.
#
som sagt, det är väl kul med lite pling plong i recenserandet?
#
Denna skribent är pinsam. Hon upprepar sig själv om och om igen utan att egentligen komma till saken. Hela recenssionen skulle kunna vara tre rader lång men eftersom skribenten är så noga med sin ”image” ska hon dra ut på det hela bara för att ha något skrivet. Man får känslan av att hon är mer intresserad av att berätta om sig själv och skiter blankt i musiken. Tragiskt. Låt RIKTIGA musikälskare recencera istället och spola små osäkra flickor som bara vill synas.
#
Var berättar Karin om sig själv?
#
Konstigt att den här recensionen fick folk att börja hata. Den var helt okej, hoppas verkligen inte att Karin tar åt sig för mycket av det som folk skriver ovan. Det är förstås första stycket som folk stör sig mest på, men det är väl inte så farligt att hon vill förklara varför hon lyssnat på en artist hon inte gillar och inte vill bli sammankopplad med. Alla personer har en image.
#
intelligensnivån här inne var precis lika låg som förväntat. vi tar det igen: karin lillbroända är en usel recensent, hon borde inte ges något utrymme alls på siten.
#
Karin Lillbroändra är en modern recensent. Hon säger vad hon tycker och behöver inte onanera in sig i gamla uttryck gällande musik. Jag tycker hon är bra. Hon ger en klar signal om musiken. Och det gör hon enbart för att hon verkar strunta i den outalade diplomatik som gäller för beskrivning av konst och musik. Go girl!
#
Själv är jag oerhört nöjd med vår rekrytering av Karin som skribent. Hon tillför massor till sajten och äntligen tar vi en plats och skriver om hiphop igen (det har vi förstås alltid gjort, men alldeles för perifert tiden innan Karin).
Karin är toppen.
Den här diskussionen kommer om och om igen. Ni behöver inte läsa allt. Karin skriver recensioner lika ofta som vi andra. Jag skulle gärna se att hon skrev oftare istället. Men tid är något vi alla har kort om.
#
Jag skiter i din brist på tid, Kal. Jag är uppvuxen med hälare, dealare, arbetare…. Jag tycker dock att Karin kan stå upp för sej själv. När det gäller hiphop har DU sålt din själ till Djuphammar. Du borde ha vänt dej till mej, jag sitter på skiten.
#
Rimligt detta, men vad kommer Lill Bro att säga om Cam’rons kommande album? En diss på den, då blir iaf jag förbannad.
#
Varför skriva om en skiva med betyg 2???? PUH!!!
(Annars så gillar jag hiphop å karin e säkert fin)
#
Vem har för övrigt sålt sin själ till Djuphammar? Jag känner sällan att det är någon själ jag kan reglera även om det såklart vore fett. Bara en massa troll och freaks, som vanligt.
Tillägg: Jag tycker Karin Lil’ Bro är bra.
#
Hej allihopa, det här var underhållande! Och det där med image var ju inget som man ska ta på blodigt allvar, det var skämtsamt skrivet samtidigt som det stämmer.
Jag tror inte att så många skulle uppskatta en recension på tre meningar. Grejen med recensioner är att ge sin åsikt samt att beskriva musiken. För att kunna göra det måste man oftast skriva fler än tre meningar.
Jag är en äkta musikälskare, jag lovar. Jag älskar hiphop och rnb och jag är tillräckligt kunnig för att kunna recensera den typen av musik. Annars hade jag inte varit skribent här. Men alla tycker olika, vilket också har visat sig i den här diskussionen. Vissa tycker att jag har dålig smak, skriver dåligt eller bara är dålig i allmänhet, medan andra tycker att jag har bra stil och skriver bra.
Jättekul att läsa de berömmande kommentarerna, de tar jag åt mig. Stort tack! Till er som kritiserar mig: en del kritik hjälper mig i att bli bättre i mitt skrivande, en del är ren humor och en del är inte lika kul att läsa. Men det är så det är, och ingenting som jag låter påverka mig nämnvärt. Fortsätt gärna läsa, men om ni tycker att det är plågsamt bör ni kanske avstå från det.
Jag har skrivit så många recensioner som jag har för att jag självklart vill att ni ska läsa dem, och för att grejen med den här sidan är att betygsätta och skriva om skivor. Jag har bara gjort det jag är här för att göra. Jag gillar att skriva, jag älskar musik och jag tycker att det är jättekul att få vara med i redaktionen på dsc. Jag ska fortsätta skriva så mycket som jag har tid för.
Gräset: Jag har stora förhoppningar på Cam’rons kommande platta. Kanske för stora, men de låtar som han har släppt hittills i år har varit sjukligt bra, och hans tidigare album klagar jag inte heller på. Jag kan inte tänka mig att Crime Pays får en diss, men man vet ju aldrig förrän man har lyssnat.
#
Karin: Juelz Santana borde väl ändå klassas som en stor gäst?
Jag tycker nog att 2 är lite väl lågt betyg på den här typ av skiva. Bara den här skivan instrumentalt är ju minst 3 (4) av 10. Sen har ju Jim Jones inte direkt varit berömd för sin höga lyriska kvalité. Det handlar väl mer om attityd och ljudbild.
Kul hur som helst att det talas om en ny Diplomats-skiva. Något att se fram emot.
Kul också att folk verkar ha vaknat ur sina dvalor. Verkar inte som jag är DSC största Internettroll längre. Skönt!
#
Mja, halvstor kanske. Men inte i samma klass som Ludacris.
Jag tycker 2 är ett OK betyg. Det är bara två låtar som jag tycker är bra, och instrumentalen tycker jag är riktigt tråkig och kass. Och Jones är en alldeles för dålig rappare för att släppa skivor.
#
Hur kan man se fram emot Cam’ron? Jag har hört en bra låt från den människan och den finns på en vinyl jag har någonstans där han står med bar överkropp och det brinner i bakgrunden eller något. Hög klass på det omslaget.
#
Asså Karin Lillbroända förlåt men du är ju helt värdelös, Den Så kallade pressade rösten jim jones har är lite av hans stil, det är nått du skulle fattat om du lyssnat på hiphop. varför ska du ens sätta betyg på nått du inte förstår? låt nån som lyssnar på hiphop och som följt jim jones sen han släppte sin första skiva. den enda låten du gillar är med Ludacris, det är väl för det är väl den enda hiphop artisten som du vet vem det är. Folk som hänger med i hiphop vet vem Ron Brownz är, ron brownz är den som har gjort Pop Champgne och är tveklöst en av dom bästa låtarna på skivan. XXL gav skivan 4 stjärnor av 5, för att? jo för att dom som satte betygen vet vad dom lyssnar på och vad som är bra. så snälla sätt inte betyg på hiphop. det är inget du förstår. Ballin
#
Skivan är skit det har du rätt i Karin men skulle verkligen uppskatta om du utvecklade ditt skrivande till ett mer professionellt sätt. Att börja artikeln med att du berättar hur du tittar in några spår för att bekräfta din förutfattade mening att skivan är skit är riktigt riktigt fel.
Inte nog med att det inte funkar som en inledning utan det visar också att du redan är partisk åt ett håll och det är det sista en recensent ska visa.
Nu vet jag inte din bakgrund och vilken musik du lyssnar på, men om du har varit intresserad av hiphop borde du ha hört Jim Jones förut och redan förstått att den baskraftiga rösten är en del av han och det är förståeligt att du inte gillar den (vilket jag inte heller riktigt gör) men du borde även veta att speciellt i hiphop är rösten och rapparen ett instrument, kanske förtydliga att det är just din åsikt att rösten inte passar med allt annat?
Sen antar jag att du vet hur hiphopen har utvecklats de senaste åren? Att du redan vet att de som vill sälja många skivor stoppar in ”club songs” i sina skivor och att pop champagne är detta, för de som inte följer hiphop är det svårt att veta och det är värt att nämna att låten fyller sitt ändamål även om den text mässigt inte är det bästa. Sen att låten kom ut för månader sen när Auto-tune var på höjden av sin popularitet skulle vara bra att veta.
Och sist en kommentar till oscar, bara för aatt en skiva får 4/5 av en Amerikansk tidning betyder inte mycket, de tidningarna kommer konstant ut med artiklar och betyg som har stora frågetecken över sig, XXL är inget undantag.
Min egen åsikt är att skivan var ganska smaklös och kändes mer som en tuggummi skiva, synd att både denna och Jadakiss album var dåliga. Intressant att se vad resten av gamla dipset gänget kommer ut med.
#
Jaja, vem bryr sig. Verkar som om siten helt har övergett blod, död och satan till förmån för hip-hop och rnb. Är väl bara acceptera att Kal blivit softare och tröttare. Det enda Tomas får göra nuförtiden är ju bara att lämna info om alla löjliga sommarfestivaler.
Inom kort ryker länken från ”favoriter”.
#
Plattan suger precis som det mesta med Dipset…
#
Klart jag fattar att Jim Jones pressade röst är hans grej. Det är ju hans röst. Jag tycker fortfarande att den förstör musiken. Det krävs ju vissa saker för att en artist ska vara bra. Sångare ska kunna sjunga fint och hålla toner, gitarrister ska kunna spela gitarr osv osv. Jim Jones har inte vad som krävs för att vara en rappare, tycker jag. Han är kass.
Jag vet vem Ron Browz är. Att namedroppa Pop Champagne för att förklara vem han är är ju nästan hysteriskt roligt också. Du kanske inte visste det, Oscar, men Ron Browz står bakom bland annat fyra spår på Big L-plattan The Big Picture, Ether med Nas och Oh No med Snoop och 50. Han är inte bland de bästa producenterna, inte ens nära, men han har ju kommit fram med några fina grejer och det är dem man bör nämna när man ska försvara honom, inte Pop Champagne.
Och ja, autotune-säsongen är över nu och jag vet att Pop Champagne gjordes när det fortfarande var hett. Den var lika dålig då som nu. Och ja, jag vet att rappare slänger in klubblåtar för att få spelas på radio och just klubbar. Jag tycker inte att det ska behöva betyda att jag ska gilla låtarna, bara för att jag vet det? Men tack Killa för din kommentar, kul att du skrev den på ett ordentligt och konstruktivt sätt!
Jag förstår hiphop, jag lyssnar på hiphop och jag har väldigt bra koll på hiphopscenen i fråga om när artisterna släpper sina låtar, och album, vad de har gjort tidigare och vilka trender som kommer och går.
#
Kommentera eller pinga (trackback).