Recension
- Hard Times and Nursery Rhymes (album, ström) Social Distortion
- 2011
- Epitaph
Pålitligt
Efter att ha spenderat flera kvällar i rad framför SVT och deras The Rolling Stones-dokumentärer, med Martin Scorseses livedokument Shine a Light som klimax i söndags, ter det sig än mer naturligt att dra paralleller mellan Mick Jagger & co och Mike Ness och manskap. För det kan vi ju avhandla direkt: Social Distortion är egentligen inte ett Band, det är ett band som dikteras av herr Ness.
Likheterna yttrar sig i en okomplicerad rockkuliss som inte ändrat skepnad sedan tidernas begynnelse. Typ. Social Distortion har skapat sig en egen nisch i punklandskapet genom idogt arbete, benhård disciplin och en övertygelse – att de hittat rätt nisch, en som fungerar. Det har de obönhörligen.
Redan innan jag hört en enda ton av nya Hard Times and Nursery Rhymes visste jag hur den skulle låta. Ett nytt släpp med Social Distortion är som att komma hem. Borta är de något naiva tongångarna från Mommy’s Little Monster eller Prison Bound och efterhand har ett mognare sound vuxit fram, ett ljudlandskap som cementerades med fantastiska White Light White Heat White Trash. Det är rock som inte sticker ut och som följer de flesta mallar. Det är rock som trots detta ändå greppar tag i mig.
För trots att jag vet att temat i exempelvis Still Alive, som syftar på Ness’ förflutna med drogmissbruket och motgångar med dödsfall i bandet, ältats flertalet gånger innan så har jag inga problem med det. Jag vet att jag borde tycka det skulle stå mig upp i halsen vid det här laget – det gör det inte. Jag tror det beror på att det framförs med en sådan genuin uppriktighet. Och jag är övertygad om att valfritt Bruce Springsteen-fan skulle hålla med mig, om de bara vågat inse sanningen. För den svider.
Hard Times and Nursery Rhymes bjuder med andra ord inte på några överraskningar, bortsett från att Mike Ness här även satt sig i producentstolen. Det är en skiva som innehåller höga berg och djupa dalar, en mellanskiva. Ösiga Gimme the Sweet and Lowdown och och singeln Machine Gun Blues är de två spår som knyter an till bandets åttiotalsmaterial med en lite mer oslipad framtoning, en approach jag tycker bandet borde hänge sig åt på det stora hela.
Det finns också ett par låtar som stryker medhårs och inte på det bra sättet. Det blir lite för mycket sliskighet och en hemmablindhet som inte är till bandets fördel. Men, på det stora hela – det är ett välkommet återtåg.
Publicerad: 2011-01-04 00:00 / Uppdaterad: 2011-01-03 21:06
6 kommentarer
först!
#
Äntligen!
#
hört två låtar och fortsätter det i den nivån har vi ju bästa plattan på ett antal år och att inhämta!
GRYMT MIKE & CO!!!
#
Fick hem skivan igår och satte den i spelarn direkt, glatt överraskad över att mike o co. fortfarande kör sitt egna race, som sagt låtarna grper tag. Vill vi höra Social Dostortion så får vi det och inget annat omgjort krafs, underbart!!
#
Jonas inträde var något av en frisk fläkt på redaktionen, någon som ohämmat hyllade min ungdoms musik, den amerikanska nittiotalspunkrocken. I denna recension tycker jag dock att recensenten är ute och cyklar lite och jag måste för första gången på några år uttala mig på några punkter.
1) En sjua till trots, recensionen vittnar snarare om en medelmåttig sexa. Nej, skivan är med helt objektiva ögon givetvis en stark åtta.
2) Att kalla Prison Bound för naiv och att de tongångarna är borta är lite tossigt. Detta är den skiva som mest låter som just Prison Bound, bortsett från den själv såklart. Naturligtvis har de blivit bättre musiker, eller de skriver jag, det är ju bara Ness kvar. Och bättrat på produktionen med typ 3000%.
3) Sett på den stora musikaliska himlen har givetvis Social D mer eller mindre stått stilla, men inom den mikroskopiska lilla yta finns det en tydlig utveckling. Utvecklingen är dock inte linjär och cementerad med White Light. Tvärtom. Den är snarare cirkulär med White Light som ”peak”. Och peak innebär nödvändigtvis inte på höjden av karriären. (Själv anser jag att s/t och Between… är Social D som bäst.) Nä, de var i högsta grad påverkade av det musikaliska klimatet, grunge/postgrunge, och med en trummis som Chuck Biscuits blev det ett mycket hårdare sound. Inte konstigt att Ness därefter tog en paus, lämnade skivbolaget och släppte två mer countryinfluerade soloplattor för att hitta inspiration till bandets sound igen. Nästa skiva blandade signaturdrivet med lite mer mogen Bruce-rock. Denna har vidareutvecklat det konceptet och öst på med mer country/rockabilly.
4) ”You guys wanna hear a happy song? I’m sorry homey, we don’t do no happy songs!” (1998) Enough said.
5) Är ett stort fan av Josh Freeses mångsidiga trumspel.
6) På Sex, Love… introducerades Danny McGough med sin hammondorgel och till denna platta har han fått sällskap av gospeldoftande körsång som stundtals påminner mig om den på Nick Caves Abattoir Blues/the Lyre of Orpheus. Och det är fint som snus!
7) Bästa spåret på skivan? Just nu: covern Alone and Forsaken. My god!
#
låter som albumet 13 med backyard babies från -98.
#
Kommentera eller pinga (trackback).