dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Good Charlotte: The Chronicles of Life and Death
The Chronicles of Life and Death (CD) Good Charlotte
2004
Epic/Sony BMG
2/10

Medelklassens tuffaste

Lyssna

Sök efter skivan

Någong gång har jag sagt att det finns en eller annan låt som skulle kunna likna bra powerpop med Good Charlotte.

Jag ångrar mig kanske inte, men att ständigt höra dessa välartade medelklassungdomar på NRJ. Eller rättare sagt, jag har nog inte hört dem på den kanalen, utan bara läst om hur NRJ:s fans avgudar Good Charlotte (det var säkert i någon tidning som gärna jobbade tillsammans med den fristående radiokanalen). Särskilt gäller detta ”The Anthem”, som rullade varmt.

Så i början av oktober kom ett nytt album. Det var som om ödet styrde detta mer eller mindre kommersiella jippo rakt i min famn.

Omslaget lovade en hel del innan jag satte skivan i skivspelaren. Snygg sleeve med rätt coola teckningar (temat död, djävlar, döskallar, medeltid möter nutid). Men jag borde anat ugglor… För vad har Good Charlotte med sådan teckningar att göra. Inte mycket.

För det som täpper till mina öron är en samling märkliga och överproducerade powerpoplåtar jag kunde ha varit utan. Texter som ska anknyta till det lite farliga temat på liv eller död, men som bara handlar om hur du vill få att ligg som ensam tonåring (fast inte rakt på sak utan så där skönt välartat omskrivet). Synthstråkar som inte står långt efter Limahl, och märkliga ljudbilder som för tankarna till Boyzone. Vad har Eric Valentine tänkt? För mycket kanske, för känsla och glöd försvann redan när strömmen slogs på.

Titlar som ”Ghost of you”, ”The World is black” och ”Meet my maker” är bara märkliga hopkok av dålig powerpop och pojkbandsbaciller.

Som om Robbie Williams förenades med Metallica. Fast utan vettiga riff eller glimten i ögat.

Ett par futtiga poäng i kanten för sleeven. Mer blir det inte.

Peter Dahlgren

Publicerad: 2004-10-28 00:00 / Uppdaterad: 2004-10-28 00:00

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #2907

59 kommentarer

tips till nästa recension: slagsmålsklubben's nya. eller isis nya.

Medlem 2004-10-28 00:00
 

haha, idioter

Medlem 2004-10-28 00:00
 

Näst först!

Silver Oregistrerad 2004-10-28 00:01
 

idioter?

Medlem 2004-10-28 00:03
 

Oväntat? icke! Skulle någon beökare på dsc komma på tanken att köpa denna skiva? icke! Är det roligt att spy galla över artister alla redan vet suger? ABSOLUT

Den här recensionen kanske skulle finnas i veckorevyn istället, för att ge vägledning åt förtappde trettonåriga själar.

Under all kritik Oregistrerad 2004-10-28 00:59
 

Förpubertal plastpunk, nån?

Medlem 2004-10-28 00:59
 

Jag antar att de människor som besöker dagensskiva.com är relativt insatta och är totalt ointreserade av ett skitband som Good Charlotte. Att recensera denna skiva är ju för fan som att slå på någon som ligger ner, SÅ JÄVLA OINTRESANT! Var längesen som ni skrev om något av värde nu…

Medlem 2004-10-28 06:58
 

Fan vad töntig denna recension är. Grejen är ju att nån som recenserar skivor på dsc är 10 gånger mer medelklass än Good Charlotte någonsin kommer bli.

asdf Oregistrerad 2004-10-28 07:42
 

asdf>>> så du tycker man ska ta sig själv som recensent i fokus när man recenserar och utgår ifrån sitt eget liv?

Gabbe_H Oregistrerad 2004-10-28 08:06
 

jaja, good charlotte suger, det visste vi redan…vad sägs om att recensera green days nya nu då? en jävligt bra skiva till skillnad från GCs bajsplatta….Green Day skivan har BARA vart ute i en månad nu…vilken koll ni har…

özgür Oregistrerad 2004-10-28 08:07
 

good charlotte=idioter

Medlem 2004-10-28 08:23
 

Powerpop, powerpop, powerpop, det var ett himla tjat. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla detta powerpop. Powerpop är ju saker som The Barracudas, Psychotic Youth, Matthew Sweet etc, inte sådan här pop-punk.

Pedro the Lion Oregistrerad 2004-10-28 08:37
 

Säger som någon ovan: nya Isis, tack.

Medlem 2004-10-28 08:38
 

vad är detta? Kan man inte få slippa sån här jävla migrän-musik någonstans? En enda liten fristad? Jag skulle kunna tänka mig att inskränka mångfalden enbart för det…

nån Oregistrerad 2004-10-28 09:14
 

inte för att vara genrenazi men powerpop är du ju inte. peter, kolla in rhinos poptopia samlingar och get educated.

fr Oregistrerad 2004-10-28 09:28
 

det

fr Oregistrerad 2004-10-28 09:28
 

Först Patriks värdelösa recension igår och så Peters värdelösa recension nu. Nej,dagensskiva är värdelös!

Värda sämpa Oregistrerad 2004-10-28 09:30
 

tack för recensionen. ha en bra dag alla som läser det här!

sofiaaa Oregistrerad 2004-10-28 09:53
 

Isis nya vore gött..

Good Charlotte? är det verkligen nån som lyssnar på sån skit på denna sida.?

Medlem 2004-10-28 10:24
 

Kanske årets bästa skiva.

Gamen Oregistrerad 2004-10-28 10:28
 

men fan alla musiknördar så jävla dåliga är inte good charlotte skön festmusik!

haha Oregistrerad 2004-10-28 10:34
 

Mötörsågen är tillbaka och han är jävligt negativ! Att besudla begreppet PowerPop i samma mening som GC är ju hädelse. Möjligen kan man "lyssna" på detta efter en back starkbärs eller så men annars….öyähhhhh…

Skitkass text om ett ännu kassare band BTW.

Mötörsågen Oregistrerad 2004-10-28 11:20
 

usch, kalla inte det här för powerpop, det är förolämpande.

Koladi-Ola Oregistrerad 2004-10-28 11:55
 

Geten: Är det ointressant att slå på någon som ligger ner?

-Du de misshandlar en snubbe där borta!

-Äsch, så jävla ointressant.

Powerpop? Trodde GC var hardcore jag…

Ryco Oregistrerad 2004-10-28 12:37
 

basta bonusinfon hittills!

jakpuk Oregistrerad 2004-10-28 12:50
 

haha, ja, underbar bonusinfo. Punk!!

Koladi-Ola Oregistrerad 2004-10-28 13:11
 

Men man måste ju ha med en del skit, en del bra och en del mitt i mellan.

Medlem 2004-10-28 13:29
 

Sågningar är ointressanta om de:

a) rör ett okänt band

b) rör ett band som "alla" vet är kassa

Det här var en onödig sågning. En onödig recension. En onödig skribent.

The Evil Dood Oregistrerad 2004-10-28 13:33
 

ja tack till Isis-recension!

Bengo_ Oregistrerad 2004-10-28 15:34
 

Hej, vi spelar powerpop!

Not Good Charlotte Oregistrerad 2004-10-28 16:56
 

ahh, är det aldrig nån av er som skriver era prettoinlägg som läst de tidigare inläggen? eller är det bara jag som tröttnat på att alla alltid skriver samma skitkommentarer? era bitterkakor.

Jaja Medlem 2004-10-28 19:11
 

Haha kul att du recenserade den här skivan med tanke på vår diskussion förra helgen Peter! =)

Pelle H Oregistrerad 2004-10-28 20:58
 

Jag älskar Punk. Good Charlotte verkar riktigt farliga, men inget går upp mot Avril Lavigne. Hon är rebell. Om inte jag hade varit så feg hade jag velat vara som dem. Jag har i alla fall köpt en tröja med en tecknad kille med tuppkam på, men jag använder den knappt. Det känns som om alla stirrar.

LBA Oregistrerad 2004-10-28 21:08
 

en av de få skivor som dagens skiva dissat, som varit värd det. Att ge pluspoäng för sleeven är inte roligt, bara korkat, omotiverat och tråkigt.

nisse pisse Oregistrerad 2004-10-28 21:31
 

tack för en skitdålig sida föresten!

kajjan Oregistrerad 2004-10-28 21:33
 

LBA!! HAHA HA!!

HAHA Oregistrerad 2004-10-29 00:47
 

Hmmm.. är ruskigt beredd att hålla med merparten av föregående talare. Varför recensera en sånhär skiva? Förklaring någon?

Hade ni recenserat ännu en skiva under dagen så hade jag kunnat godta det som en rolig grej… men icke.

Ladderinho Oregistrerad 2004-10-29 15:18
 

… här:

http://www.metica.se/4om1/4om1_result.php?r_id=0002

Ytterligare fyra recensioner finns... Oregistrerad 2004-10-29 16:17
 

Isis-Panopticon

Årets skivsläpp, jodå!!!

the shape of punk to come Oregistrerad 2004-10-29 18:36
 

Okej, här har vi en kille som totalt har misstolkat den här skivan…

Som alla skivor har den nån dålig låt eller två (*hrmn*I just wanna live*hrmn*), men den här ksivan har charm. man man inte steka den, den är enligt mig väldigt bra. jag skulle gett den högst en åtta, lägst en sexa. Din syn på texterna borde brännas, för du har misstolkat dom så enormt jävla totalt som det bara går. Om du hade något som helst intresse för mycket mer musik än vad du har så skulle du nog inse storheten med den här skivan. Hold on var en av mina favoriter på "The young and the hopeless", och på den här skivan så har dom gett den typen av låtar sötrre utrymma. Sånt som inte bara är macho och smutsig punk-image. Den här skivan ger utrymme att tänka, den ger en något. Om du hade någon bildning alls så skulle du upptäcka vad låtarna handlar om. Enligt mig så hndlar till exempel I just wanna live om att personen som skrivit texten (nån av bröderna Madden) inte tycker om den uppmärksamhet som han får. Varför talar alla med honom, och varför kan ingen se att han bara vill leva? (fast man får väl leva med lite skit om man är med på MTV…)

Det är det jag har att säga. lyssna ett par gånger till, och bedöm den igen. För den här skivan ÄR bra.

Medlem 2004-10-31 22:49
 

yamaboy. ska du pyssla med ironi får du korta ner inläggen lite. man orkar inte läsa igenom texten med en punch line på varje rad.

chrille Oregistrerad 2004-10-31 23:03
 

Yamaboy,

Att mina åsikter borde brännas känns inte riktigt som demokrati år 2004. Jag respekterar dina åsikter Yamaboy, men att skriva om att bränna etc. känns lite medeltida. Du får gärna gilla den här skivan, men då får du också vara beredd på att andra inte gör det. Jag ser inte den storhet hos "The Chronicle…" som du gör. Det tycker jag är OK. Så prata inte om att bränna texter eller åsikter, det är inte särskilt fruktbart. Men kanske gäller det också min recension av skivan, men inte talar jag om att bränna eller förstöra?

Jag vill dessutom påpeka att jag inte enbart gillar macho-grejer. Snarare tvärtom, jag är en soft popkille.

Jag är dessutom ganska intresserad av musik och viss bildning finns också hos mig (även om jag som arbetarklassunge självklart inte kan förstå allt, någon gräns får det ju finnas, eller?).

Så jag är glad att den här skivan ger dig saker Yamaboy. Det tycker jag är kul med musik. Men jag håller inte med dig, men att kalla dig mindre bildad eller att dina åsikter ska brännas, ja det skulle jag inte göra.

Peter Dahlgren Redaktionen 2004-11-01 13:43
 

jo men det är dan rätt… Good Charlotte är så jävla dåliga att dom tror att dom är bra

jacob Oregistrerad 2004-11-01 16:20
 

jag tycker att inte vuxna ska skriva recensioner på tonårsmusik…

XxX Oregistrerad 2004-11-03 17:16
 

Ni är ju fan alla idioter som snackar skit! först: SÄMSTA RECENSIONEN! TVÅ: GOOD CHARLOTTE ÄGER! NI VET INTE ETT SKIT OM DE! LYSSNA PÅ TEXTEN FAN SÅ FATTAR NI…De har haft et jobbigt liv…nu när de har lyckats, LÅT DE HA DET LYCKAN! Fine, gillar ni inte de…LÅT de va….gå inte och skriv en jävla massa bullshit om något ni inte vet ett dugg om! min recension till er alla: GET A LIFE!

Hala Oregistrerad 2004-11-05 20:29
 

Alla är idioter?? väx upp! smaken är som baken ..kluven.Personligen så tycker dom suger kopiöst och jag lyssnar på punk/hc/emo. Ett gott råd..kolla upp lite annan punk på lite mindre independent bolag så kommer kanske du/ni se att gc verkligen är löjligt dåliga. Ett nytt pojkband helt enkelt för punk är det då inte!

Att kalla dem punk skattar nog de flesta åt!!

Haha Oregistrerad 2004-11-07 02:58
 

ett jävla tjat om isis här. skulle en recension verkligen spela nån roll, vi som vet, vet ju redan att det är ett mästerverk?

tuner Oregistrerad 2004-11-07 21:28
 

Blääh! Jag Spyyrr!! Så jävla dålig var den här skit recentionen!!! Vafan…jag menar att Gc är riktigt bra! = GC ROCKAR! Alla musik människor där ute, FATTA era nollor att GC ROCKAR!! Vet ni? Förra året LED jag av svåra deprimationer! När jag började lyssna på Gc blev jag uppmuntrad av deras tröstande texter…..och härliga sånger och röster. Om inte ett band som GC skulle finnas …vet jag inte VAD jag skulle gjort med mig själv! Jag skulle vart DÖD!! Allvarligt…bättre kan väl en recention vara! Eller? Tack så mycket för mina ord! /Devil Evil

Devil Evil Oregistrerad 2004-11-10 18:04
 

du måste ju va totallt dum i huvet ja har hört låtarna o dom e bra mycke grymmare än du tycks fatta!!

josse Oregistrerad 2004-11-13 17:50
 

punk e en livsstil och good charlotte e punk!

josse Oregistrerad 2004-11-13 17:56
 

Good charlotte äger vad ni än säger, bara ni som inte kan fatta att dom är bra! Deras musik är underbar och låter så jävla bra! Ni kan ju inte sjunga alls. Tänkt benji & Joel, fan vad bra sångröster dom har.

Dom är skit bra! Green day är bara spec musik efter Good charlotte, alla ska härma dem på nästan allt, som blink 182 osv. Tänkt själv innan ni kommenterar era skit artiklar!

Sara the real fan Oregistrerad 2004-11-14 01:20
 

Till Peter: Jag var lite barsk där. sorry sorry. Inte ska recensionen brännas.

Till Sara the real fan: Du har fått det hela om den största bakfoten som finns. Green Day bildades långt långt innan GC, likaså Blink 182. GC har sagt att dom tar inspiration från Blink och Green Day. Du har fel.

Till Josse: Good Charlotte må leva punk, men deras musik är inte punk. Lyssna på lite Benji-musik så fattar du vad punk är. NOFX, Minor Treath, Social Distortion och Sex Pistols borde du kolla upp för att få reda på vad RIKTIG punk är. GC gör pop, end of story. Riktiga GC-fans vet att dom inte är punk.

Medlem 2004-11-14 18:49
 

Jag tycker att det är rätt så larvigt att bara köra på fördomar när man recenserar en skiva.. Visst, den första var inte br, det håller jag med om.. Mn denna skiva har ett helt annat sound och dom får till låtar med små snygga detaljer som många andra musiker inte skulle kunna lyckas med.. Denn skiva har ett brett sound, alla låtar låter olika

Magnus Härenstam Oregistrerad 2004-11-17 22:39
 

jag tycker skivan är jävligt bra, och det är nog sant som gc säger, att de mognat en hel del sen förra skivan.

egentligen så vet jag inte i vilket fack gc bör placeras i. och egentligen, så vet jag inte ens om det riktigt går eftersom att det finns så många åsikter om det här bandet. gc är ju ett väldigt älskat och hatat band. hur man än säger så får man en massa komentarer över sig. framför allt de som säger att gc är punk, dom får hela jävla hata-gc-crewen efter sig.. men men.. om jag skulle försöka att beskriva gc's musik på den här skivan så skulle det nog bli… pop punk rock, eller något liknande. fast det beror ju också på vilken låt man syftar på eftersom att alla är olika. om jag skulle beskriva deras musik på deras första platta, så skulle det nog bli skate punk rakt igenom.

jag tycker i alla fall att den här skivan är att rekomendera, och "in this world", "predictable" och "chronicles of life and death" är en av de bästa. även introt var jävligt bra, det sistnämnda tror jag att många kan hålla med om

from the cradle to the grave Oregistrerad 2004-11-20 17:58
 

även om alla tycker olika om den här skivan så måste jag bara få säga att den är skit bra…. jag förstår mig inte på folk som tycker att gc bara är ute efter pengar… se bara på madden tvillingarna som har haft ett jävligt svårt liv innan dom blev kända… det är väll klart att man vill ha pengar för det man gör men herregud.. det är inte westlife det här. om man fördjupar sig lite i gc så fattar man att dom inte BARA är ute efter pengar…. och sen den eviga fårgan om dom är punk eller inte… när någon hade fårgat benji madden i gc om dom var ett punk band eller inte så hade han svarat att vi är good charlotte.

och det tycker jag är väldigt bra sagt… måste alla hänga upp sig på det? jag tror inte att dom tycker att dom är speciellt punkiga heller…. bara för att man har punkiga kläder på sig och har den åsikten så behöver det inte betyda att bandet tror att dom är punk….. jaja… jag vet inte riktigt hur den här kommentaren blev men… det är iallafall vad jag tycker… men det är så svårt att skriva det man tänker… jag tänker antagligen för mycket….

men jag vill bara tillslut säga att gc äger och några av dom kommer från en väldigt dålig uppväxt så man kan väll unna dom lite…

Medlem 2005-01-28 21:17
 

Recensera lite Simple Plan eller Mest vetja…

Medlem 2005-02-13 16:55
 

good charlotte finns i mitt hjärta, inget kan ta den platsen, vad ni än säger! texterna är underbara i mina öron.. Good Charlotte är enligt mig världens bästa band, ingen kan ta deras plats.. och GC är inte punk.. tack för mitt ord !

Medlem 2005-05-07 23:27
 

Jag undrar bara om du har lyssnat på skivan.

Jag som fan tycker den här skivan är nästan den bäste de har släppt. Men det är ju klart, läser man inte texterna, eller tycker om sådan här slags musik så kan det ju vara grymt svårt att tycka om det. (Behöver jag nämna att jag inte gillar rescensioner överhuvudtaget?)

Medlem 2005-10-22 22:42
 

Håller med YamaBoy, riktiga GC-fans vet att de inte är punk, och vet ni vad? Vi bryr oss inte heller vad det är för musikstil!! det får vara vilken jäkla stil som helst bara de spelar sin musik och gör sin grej! Jag tycker att det är bra att de vågar utveckla sin musik från skiva till skiva, tror det är nyttigt. Om det sedan utvecklas åt rätt håll, det får man väl tycka vad man vill om.
Det enda som spelar någon roll är att de riktiga fansen hänger kvar oavsett vad som händer! Själv har jag lyssnat på dem ändå sen de släppte sin första skiva år 2000, och visst, när 3e skivan (the chronicles of life and death) kom 2004 undrade jag först vad de höll på med. Men efter ett par lyssningar älskade jag den skivan också!
Så ge dem en chans. Och är det nu så att du hatar Good charlotte över allt på hela jorden, tyck så då. Men kom inte och tryck ner alla som gör det!

Sofia Oregistrerad 2008-06-24 11:32
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig