dagensskiva.com

48 timmar

Recension

The Cure: The Cure
The Cure (CD) The Cure
2004
Geffen/Universal
2/10

Bögigt bajs?

Lyssna

Sök efter skivan

I anslutning till en recension av en helt annan artist var det en besökare som gav en tvåordsrecension av The Cures nya album. Omdömet löd just så: bögigt bajs.

Men vi återkommer till det.

Först måste jag säga det här: jag gillar The Cure. Som fan. ”Disintegration” är ett av de bästa album som spelats in. Dessutom har Robert Smith knåpat ihop fler odödliga poplåtar än de flesta andra hinner med under en livstid. Som om inte det vore nog finns det få som skriver texter fyllda med lika mycket övergiven smärta som just Robert. Och hans röst, herregud, hans röst. Jag vet inte ens hur många mörka nätter jag haft Robert Smiths röst som enda sällskap.

The Cure är ett av världens bästa popband. Någonsin.

Jag är dessutom en av dem som gillar The Cure mest från ”Head on the Door” och framåt. Faktum är att jag rankar förra albumet ”Bloodflowers”, tredje delen i ”Pornography”/”Disintegration”-trilogin, som ett av deras bästa album.

Ja. Jag såg fram emot ”The Cure”. Det första album som fått bära gruppens namn under deras mer än tjugo år långa karriär.

”The Cure” förtjänar inte sitt namn. Någonstans.

Till skillnad från, vad det verkade, majoriteten av The Cures fans hade jag inget problem med att Ross Robinson (Korn, Slipknot, At the Drive-In) valts som medproducent. Oväntade möten har förvånansvärt ofta, eller kanske just därför, burit frukt inom popmusiken.

Så här med ”The Cure” i handen visar det sig att majoriteten av The Cures fans hade rätt. Jag borde ha varit orolig.

Det dröjer nämligen ända till låt nio (”Taking Off”) innan de klassiska The Cure-ingredienserna får plats på scen. Ett The Cure-keyboard, en akustisk The Cure-gitarr och en poppigt malande The Cure-bas. Ett The Cure på prozac-humör. Men fram till dess är ”The Cure” en enda plågsam resa.

Det är också därför ”The Cure” knappast kan sägas vara ”bögigt bajs”.

Vad The Cure förvandlats till på sitt senaste album är så långt ifrån alla stereotyper kring manlig homosexualitet man kan komma. Det är långt till alla slags finkänsliga nyanser. Det är långt till trallvänlig tuggummipop. Det är långt till alla former av känslor av övergivenhet, desperation, kärlek. Att slita upp bröstkorgen och blotta sitt innersta på ett synnerligen omanligt sätt. Kort sagt allt som varit kärnan i The Cures musik. Vad vi istället får är dess raka motsats. Orgier i bredbent och skinnjackeklädd arenarock av allra sämsta sort (kom ihåg: vi pratar fortfarande stereotyper här). Någonstans verkar mottot vid inspelningen ha varit att om alla i bandet maxar förstärkarna och hamrar så hårt de bara kan, vilket i Roberts fall innebär att skrika så mycket han bara kan, så glömmer folk bort att vi den här gången faktiskt inte har några melodier.

Få människor kan piska upp sin röst till brytningspunkten på samma ryggmärgsilande sätt som Robert Smith. Så är det bara. Men att höra honom yla mer eller mindre oavbrutet i mer eller mindre 50 minuter är faktiskt inte roligt.

Detsamma gäller musiken. The Cure har byggt en stor del av sin magi på bombastiska och massiva ljudväggar, men någonstans i mitten har det alltid funnits en underbart övergiven och varm melodi som pulserat likt ett hjärta, brustet eller bultande. Den dynamiken finns ingenstans att finna på ”The Cure”.

Första gången jag lyssnar igenom ”The Cure” håller jag på att stänga av skivan i förtid. Ge upp. Kasta bort skivan och låtsas att den aldrig funnits. Men så rullar avslutande ”Going Nowhere” igång i mina högtalare.

Den börjar med samma klockspel som ”Pictures of You” och jag är väl egentligen såld redan då. Mil från resten av albumet levererar Robert och de andra en underbart vacker ballad, en kusin till ”Bare” eller ”Apart”. En sådan ballad som bara The Cure kan leverera. Jag ser framför mig hur bandet gemensamt hinkade ut Ross genom studiodörren och sedan kröp nära, nära intill mikrofonerna.

”So tell me that you love me again
Tell me that you care
Oh tell me that you love me again”

Efter inte ens tre och en halv minut är det över. Den enda riktiga behållningen på ”The Cure”. Den enda låt på skivan som faktiskt förtjänar att vara med på ett album med ett av världens bästa popband.

Bögigt? Nej. Bajs?

Tja…

Jag kan låtsas hur mycket jag vill. Blunda för verkligheten. Det förändrar tyvärr ingenting.

The Cure har spelat in sin första skitdåliga skiva.

Ola Andersson

Publicerad: 2004-08-05 00:00 / Uppdaterad: 2004-08-05 00:00

Kategori: Recension | Recension: #2747

18 kommentarer

Ok att den är väldigt ojämn men så dålig är den faktiskt inte. (I Don't Know What´s Going) On är för övrigt bästa spåret på skivan. Fråga bara Patrik Forshage får ni höra. Enligt SvD var det deras bästa album på 15 år, det kanske är att ta i men den är värd mer än en 2:a Ola. Andra stunder som är mer än uthärdliga är Lost och The End of the World.

Medlem 2004-08-06 15:31
 

Jag håller nästan med. Det finns några bra låtar utöver Going Nowhere, framförallt Before Three. Men å andra sidan finns inga melodier, massor med rock, misslyckade låtar och en äcklig produktion. Tyvärr.

Konstigt nog det första Cure-albumet som får mig att vilja gråta.

Medlem 2004-08-06 17:14
 

Knappast det bästa de gjort men så himla dåligt tycker jag faktiskt inte det är. Väldigt ojämnt, men det har man blivit van vid nu. De har ju inte gjort ett helgjutet album sedan "Disintegration". Men köp för all del hellre Trilogy-dvdn, den är helt underbar.

Medlem 2004-08-07 00:15
 

Anser man att "Wild mood swings" är bättre än "the cure" har man nog inte lyssnat riktigt ordentligt och bör beordras att lyssna igen. Och igen.

SyntetKatt Oregistrerad 2004-08-07 02:11
 

heor: cure brukar alltid få mig att gråta. på det bästa sättet.

men jag förstår.. ingen höjdarskiva alltså?

stora engelska Oregistrerad 2004-08-07 02:47
 

hahaha min humor nivå är ganska låg just nu!!

hahaha

bögigt bajs Oregistrerad 2004-08-07 03:06
 

Borde ett uttalande såsom "bögigt bajs" överhuvudtaget vara med i en seriös recension? Det kanske ligger i läsarens värdering, men jag upplever det som ett otroligt nedlåtande uttalande. Jag har svårt att se att bögigt skulle användas som något annat än ett förstärkare adjektiv till bajs. Eller?

Medlem 2004-08-07 10:34
 

byt ut "användas" mot "avses" i ovan uttalande…

Medlem 2004-08-07 10:36
 

jag litar inte på någon som skirver att den gillar cure mest från "Head on the Door" och framåt.det är ju då dom blev dåliga.sista låten på skivan är mycket bra.men om man lyssnar noga hör man en nedstämd gitarr som bara mullrar.strängen är så slö att den bara hänger.precis som ross robinsson brukar vilja ha det.så att han skulle gått ur studion är bara skitsnack,han var där och pilla :) 5/10 får den allt

Medlem 2004-08-07 13:40
 

Ola levererar igenen förståss! Lysande recension av en annars tråkig skiva. jag väntar bara på att Ola ska ge en ordentlig House-recension………..

s a l Oregistrerad 2004-08-08 01:45
 

Hur många här tror att s a l aldrig hört skivan?bara nöjd att Ola sågar den? hand upp!

Jen Oregistrerad 2004-08-08 17:59
 

Hur ska kommentera på detta när man själv tycker att skivan är hur bra som helst? Programera bort de några skitlåtarna skivan har och behåll nedanstående och du har en fantastiskt album.

Lost

Labyrinth

Before Three

Anniversary

Fake

Alt.End

(I Dont Know Whats Going) On

Taking Off

The Promise

Fast som någon annan sa, har man gillat Cure från Head on the Door så betyder det i min bok att du gillar de två greatest hits-skivorna och har köpt Disintegration för att du hört någonstans att den ska vara bra och sedan stoppat in den hyllan. För nej, Cure är inget jävla popband

Droneguy Oregistrerad 2004-08-08 18:08
 

b-sidan till end of the world singeln "this morning" rekommenderas varmt.fattar inte varför den itne fick vara med på skivan.. den är rå som ett as.7-8 minuter lång ballad som bjuder på riktigt härlig misär.tror inte det e robert smith som skrivet den,mer troligt att satan själv skrivit den.alternativt gud. who knows

Medlem 2004-08-08 21:58
 

bästa recensionen jag läst på länge!!

Medlem 2004-08-09 01:01
 

"Cure-gitarr och en poppigt malande The Cure-bas. Ett The Cure på prozac-humör" Skulle det vara något bra? "de klassiska cureingredienserna?" okej nu är det någon som missuppfattat vad The cure handlar om

17sec,faith.porn,top Oregistrerad 2004-08-12 00:25
 

en seriös skivrecension med rubriken "bögigt bajs"…tja…

Andrew - at work Oregistrerad 2004-08-12 09:27
 

Håller knappast med skribenten här, så dålig är inte plattan. En femma eller en sexa skulle jag nog personligen sätta men det som förvånar mig är att Bloodflowers här framhävs som en av Cure's bästa plattor. Eh? Den plattan är den tröttaste Cure någonsin knåpat ihop och är bara en suddig spegelbild av Cureplattor med ungefär samma ljudbild, som Disintergration och Faith. Även i jämförelse med Wild mood swings står sig nya plattan som starkare…men tyvärr slutade Cure göra mästerverk efter Wish.

a short term effect Oregistrerad 2004-09-13 19:23
 

Jag håller inte alls med. Som tidigare talare konstaterat; The Cure är inget popband. Visst, de har gjort poplåtar, men om man bara gillar poplåtarna så gillar man inte the Cure, för the Cure är som nästan bäst på "Pornography" och den skivan kan man ju verkligen inte säga att den består av poplåtar. Eller så kan man det, men då förstår jag inte vad man talar om…

Jag tycker att skivan är jättebra, inte bästa, men jättebra, precis som mycket annat the Cure gjort. Bra mycket bättre än "Bloodflowers", som enligt mig är en väldigt torr och tråkig skiva. Det bästa på den är omslaget, om jag säger så…

Det hade kunnat vara bättre, men samtidigt kan de ju inte stå kvar och stampa och sträva efter något som de var på 80-talet (då de var som bäst). DET, om något, skulle vara skitdåligt.

Medlem 2005-01-06 23:27
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig