Recension
- Rock The Night - The Very Best of Europe (2CD) Europe
- 2004
- Sony Music
Onjutbar pop dominerar
Lyssna
Externa länkar
- Europe - The Band
- Officiell webb.
Europe har återförenats. På riktigt. Och i väntan på en helt ny skiva släpps nu en samling med tillhörande DVD för att marknaden ska kännas av.
Frågan är bara vem som förväntas köpa detta? Europe har ju samlat sig tidigare. De mest lojala fansen har redan köpt en Europe-samling. (Men, rykten gör gällande att kön ringlade sig lång när bandet häromdagen signerade dessa produkter i en skivaffär i centrala Stockholm.)
Tiden har gått. Och inte varit helt skonsam mot de här låtarna. De kommersiellt tillsmörade pudelhymnerna som tog bandet ut i världen dominerar på denna dubbel. Och de låter faktiskt ganska gräsligt idag.
”Rock The Night”, ”Superstitious”, ”Carrie”, ”Cherokee”, ”The Final Countdown”, ”Halfway To Heaven” och deras kompisar låter inte bra och ser inte bra ut heller. DVD:n riskerar att locka fram fler skratt än nostalgiska ”måste köpa detta”-vibbar. Den skulle kunnat vara sammansatt av Killinggänget.
Nej. Bortse från de här låtarna, liksom från de få osläppta låtar som presenteras här. De har knappast saknats av någon tidigare och borde inte tagits med nu heller.
Det mest intressanta med den här skivan är de få låtar som tagits med från bandets två första skivor. Då Europe fortfarande var unga hungriga rockers från Upplands Väsby. Med moppemustasch och naturligt rakt, stripigt hår. De låtarna håller faktiskt fortfarande. Med kraft och full fart framåt rullar ”Stormwind”, ”In The Future To Come”, ”Scream Of Anger”, ”Wings Of Tomorrow” och ”The King Will Return” fram. Det kunde ”Seven Doors Hotel” också gjort, om de tagit med originalversionen av den istället för den nyinspelade version som fanns med som B-sida på någon singel under pudel-eran.
Det är alltså inte någon fingertoppskänsla som kännetecknar urvalet på den här dubbeln. Den är tillrättalagd, traditionell och ganska konserverande. Skippa den och försök hitta de två första skivorna med Europe istället. Eller köp Joey Tempests soloskivor. De slipper du feta, polyfoniska åttiotalssynthar, artificiella trumljud och sånt som gör flera av Joey Tempests ganska stabila poplåtar onjutbara idag.
Publicerad: 2004-03-19 00:00 / Uppdaterad: 2004-03-19 00:00
22 kommentarer
Vad har Joey Tempests soloskivor med Europe att göra? Du kan inte jämföra pop med Europes musik. Artikeln blir färgad då du inte gillar 80-talssynthar. Sköna melodier, Tempets träffsäkra song och John Norums gitarrsolon gör alla skivor bra. Världshiten "The Final Countdown" är den av de mest spelade låtarna genom tiderna. Carrie på samma skiva är en träffsäker ballad. Visst är de två första skivorna mer rockiga. Men det har med tiden gång att göra. Övergången till mer synthar och pudelrock känns naturlig. Varför släppte dom ännu en best of skiva då? Jo, för att en ny ung generation ska upptäcka bandet iom återföreningen på sweden rock. Comprendo? Gillar du inte gammal god hårdrock kan du väl recensera Britney Spears grabben! /evil regin
#
Hehe..
Evil Regin,"Artikeln blir färgad". Jadu, det vore nog svårt att beskriva hur mycket en skiva gillas utan att vara personlig.
Sist jag kikade var inte musik en empirisk vetenskap. ;)
#
Regin >> det är ingen artikel, det är en recension. I såna utrycker man vad man själv anser om en produkt.
#
Om inte Fredrik Welander
gillar åttiotalssynthar ska han hålla sig borta från att recensera Europe. Köp skivan och njut säger jag bara. Joey Tempests soloskivor är bara skit!
#
Evil Regin: Det fantastiska med tyckandets oändliga varande är att alla som tycker något faktiskt har rätt. Tjong.
#
För övrigt har jag svårt att hitta en mer ointressant sak att tycka om än det här. So long! ;)
#
evil regin: du är rolig. vad skulle europe ha med hårdrock att göra? hahaha.
#
Ja, va fan skulle Europe annars klassas som än hårdrock? är det bara massa popbögar som florerar här eller? Melodifestival klimatet har smittas av sig här ser jag.
#
Europe var inte ens god hårdrock då det begav sig. Det låter om möjligt ännu värre idag.
Och ja, här florerar en massa popbögar. Och en del gamla punkare, hårdrockare, syntare, hiphopare och vad fan alla nu vill kalla sig.
#
Ni bara klaga. Kul att höra gamla klassiker från vinyltiden i förbättrad ljudkvalitet. Europe var Sveriges bästa hårdrocksband under 80-talet. Kom inte och säg något annat
#
Jag också tycka den få dåligt betyg. 4 av 10 är skit!
#
Självklart kan man gilla Joeys fantastiska soloplattor OCH Europes tidiga rockers. Bra musik är bra musik oavsett genre.
#
Joeys soloplattor e grymt bra, men man slipper inte artificiella trumljud. Azalea place e gjord med trummaskin..
#
Fredrik Welander: Hur kan du rekomendera de två första skivorna och utelämna det självklara mästerverket "The Final Countdown"? Oseriöst värre. Tempest soloskivor passar bara för popdiggare och inga andra. Stå på er hårdrockare!
#
Go metal brothers! "Death to false metal" /evil regin
#
Den här kommentarspalten var stor humor.
#
Hur kan man sätta 4 av 10????????? är du galen???!!!! De är VÄRLDENS BÄSTA SKIVA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *fnys* EUROPE ÄR BÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#
Schlager. Om än i äcklig pudelförpackning. Fyfan vilken skit.
#
Dom är så himmla bra !
#
smaken som baken… men hur fan kan man gila de här.. snyft ja som hoppades att läsa en sågning av skiten..
#
smaken som baken… men hur fan kan man gila de här.. snyft ja som hoppades att läsa en sågning av skiten..
#
En rolig sak: Texten till "Seven Doors Hotel" är baserad på filmen "The Beyond" av den italienska gore och slafsmästaren Lucio Fulci. Fö en film med världens bästa soundtrack, signerat Fabio Frizzi.
Det var lite ordning på Europe innan The Final Countdown! 2 första skivorna är faktiskt helt ok melodiös hårdrock.
#
Kommentera eller pinga (trackback).