dagensskiva.com

48 timmar

Gästrecension

King Crimson: Red
Red (LP) King Crimson
1974
Atlantic
9/10

Intellektuell brutalrock

Lyssna

Sök efter skivan

När det gäller 70-talets progressiva rock finns det en tröskel för oss under fyrtio att ta oss över.

Jazz. Konstmusik.

Jazz är för det flesta av oss ”acquired taste”, dvs. något som man får jobba lite på för att uppskatta, kanske framförallt på grund det improvisatoriska draget. Lån från konstmusiken känns sökta i ett rocksammanhang. När är ett ovant öra möter den klassiska progressiva rocken skapad mellan, säg, 1969 och 1975 går associationerna gärna i riktning mot dessa två ”främmande territorier”.

Av de viktigaste brittiska banden i detta sammanhang (”the big six”), King Crimson, Yes, Jethro Tull, Van der Graaf Generator, Genesis, Emerson, Lake & Palmer, ligger dagens skiva av ”karmosinkungen” längst bort från de symfoniska tendenserna som strävade mot noga utmejslade låtar i 15-20-minutersklassen med gott utrymme för generösa soloprestationer på gitarr, klaviatur, eller bläckblås. Däremot skapades King Crimsons musik i mycket nära förbindelse med improvisation.

Den minsta gemensamma nämnaren för all progressiv rock är komplexitet. Eftersom den ofta infogar udda taktarter, staccato-riff och temposkift bryts de traditionella rockstrukturerna upp. Referenserna till rockens r'n'b-rötter känns därmed avlägsna, vilket genrens belackare inte är sena att påminna om.

Medan Emerson Lake & Palmer förlorade sig i kalorimättad orgelrock i stadiumformat som snabbt passerade bäst-före-datum och Yes' eleganta och ekvilibristiska rockkompositioner med stämsång inte alltid äger det klös varje rocksjäl i grunden efterlyser, utvecklade King Crimson under två år (~1973-74) i början av 70-talet däremot en rock som var något av det tyngsta man kunde lyssna på då, och – skulle jag säga – ända fram till extrem-metallen. Robert Fripp, den ende som varit med sedan starten 1969, skapade här gitarriff som lånade form och färg från östeuropeisk konstmusik (med sex terminer musikteori i ryggen går det säkert att konstatera detta på egen hand).

Med det var inte bara hårt. Kontrasten mot deras lågmälda (snarare än lugna) låtar under denna King Crimsons guldperiod kastar hjärna och hjärta mellan kallt och varmt, subtilt och brutalt.

Robert Fripps olydiga krångelriff gör sitt bästa för att vrida sig ur rockens konventioner, jagad av John Wettons grova, distade, men aldrig godtyckliga bas. I udda taktart skjuter Bill Bruford trummornas ljudstötar in i lyssnarens benmärg. Det är pretentiöst i positiv mening, men aldrig yvigt och poserande. Och så plötsligt… hejdar sig denna rock'n'rollens förstörelsemaskin ett slag, och fram väller en lätt klagande melankoli där Wettons lite tjocka, lätt hesa röst gifter sig väl med (f.d. medlemmen, här gästspelande) David Cross' violin och fripp-gitarrens numera milda, gälla sång. Eller som i låten ”Starless” där man förflyttas från det lätta, svala, över rå, halv-improviserad konst-metall, till det symfoniskt mäktiga i avslutningen där de tematiska trådarna knyts ihop. Kalla det våldsamt och vackert, eller våldsamt vackert.

”Red” är inte King Crimsons bästa album, trots att skivan fått ett välförtjänt gott rykte långt utanför anhängarna av den progressiva rocken. Den utmärkelsen måste sparas åt ”Larks' Tongues in Aspic” från året före. Det är väsentligen samma sound på denna och den lika strålande ”Starless and Bible Black”, ett sound som tyvärr kom att präglas av en viss upprepning och idébrist på ”Red”. Det är inte fel att se dessa tre skivor som EN akt, där luften gick ur genimaskinen en aning på slutet, även om just sista låten på ”Red”, ”Starless”, är det bästa som någonsin skapats på den progressiva brittiska 70-talsscenen.

Håkan Gunnarsson, sommargäst

Publicerad: 2003-07-19 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-13 11:14

Kategori: Dagens skiva, Gästrecension, Lördag, Recension | Recension: #2100

17 kommentarer

Watcher?

!!! Oregistrerad 2003-07-19 00:03
 

jag tror också det. välskrivet var det i alla fall.

maxim Oregistrerad 2003-07-19 00:04
 

Bör även nämnas att detta var en av Kurt Cobains favoritskivor.

!!! Oregistrerad 2003-07-19 00:07
 

Är Håkan möjligtvis den ”watcher of the skies” som brukar dyka upp här titt som tätt?

Hur som helst, bra recension och kul att sån här musik får lite utrymme också. King Crimsons fyra första plattor är verkligen guld!

The Flower King Oregistrerad 2003-07-19 00:24
 

Det här får mig osökt att tänka på en dikt av Wilhelm Moberg… denne… gigant…

Pumpa Oregistrerad 2003-07-19 00:26
 

…tyckte alltid att Moberg var en gigant bland giganter….

Gustaf Oregistrerad 2003-07-19 01:44
 

Starless är kanske precis hur bra som helst!

J Oregistrerad 2003-07-19 10:46
 

Nja, glamrock som det här går inte hem i skåne.

arg skåning Oregistrerad 2003-07-19 21:13
 

NOFX!?!!?

palm Oregistrerad 2003-07-19 22:01
 

Mycket bra skriven recension. Skönt med en recension som faktiskt behandlar musiken och inte bara hur recensionsjaget uppfattar musiken och känner för den.

Steve Oregistrerad 2003-07-19 23:07
 

Skitbra recension!

Strange One Oregistrerad 2003-07-20 00:15
 

Snyggt jobbat, watcher. Skönt att äntligen få se en KC-recension här.

snigelmannen Oregistrerad 2003-07-20 19:56
 

Utmärkt bra recension! Instämmer helt och hållet! Lyssna även på King Crimsons senaste CD, ”The Power To Believe”, som är ett riktigt mästerverk, den bästa sedan ”Red”.

Queen Crimson Oregistrerad 2003-07-20 20:24
 

King Crimson förtjänar både recensioner och bra betyg. Red är en utomordentlig skiva, precis som ”In The Court of The Crimson King”, ”Larks' Tongues in Aspic” mfl. The Power to Believe är också skitbra och sanningen att säga var jag faktiskt i Köpenhamn den 5e Juni och såg just King Crimson live på Cirkus. Fy fan vad bra det var! Recensionen är bra och rättvis tycker jag, trots att jag inte är 40 år gammal och insatt i genren, utan blott 18 år men dock en musikälskare.

Henke Oregistrerad 2003-07-25 03:22
 

Säger man King Crimson då säger man “In the Court Of The Crimson King” Förmodligen en av dem mest intelligenta skivor som man har gjort i rock historia.

Här öppnar man med den tyngsta och infernal ljud av ”21 Century schizoid man”

Och därefter svävar vi i atmospheriska toner som Debussy, Stravinsky och Ministry träffas för att repa lite 1969.

@br@xas

@br@xas Oregistrerad 2003-07-27 02:44
 

Kul att fler än jag fortfarande uppskattar kungen. Även de så förhatliga Jethro Tull gjorde i början av sin karriär ett antal alldeles utmärkta rockalbum. Låna ett öra till Aqualung t.ex.

Janne A Oregistrerad 2003-07-28 12:47
 

förhatliga Jethro Tull? vad pratar du om?

vocodad Oregistrerad 2003-07-28 23:06
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig