Recension
- Ambush (album, cd) Maroons
- 2004
- Quannum Projects/Epitaph Europe/Bonnier Amigo
Rappare är klyftiga
Lyssna
Externa länkar
- Quannum Projects
- Smart hiphop sedan 1992.
- Varför får en rappare inte vara klyftig?
- Nicholas Ringskog Ferrada-Noli funderar och irrar bort sig i DN.
- Johan Hakelius lyssnar på hiphop
- Ja jag vet egentligen inte alls vad han ville ha sagt.
När Nicholas Ringskog Ferrada-Noli för ett par veckor sen frågade sig varför rappare inte får vara klyftiga satt jag som vanligt där som ett levande frågetecken och undrade vilka de här kvinnoförnedrande snubbarna som majorbolagen signar på löpande band, som säljer miljonupplagor och spelas på MTV och ZTV dagarna i ända, är. Jag lyssnar trots allt ganska mycket på hiphop även om jag sällan kollar på MTV och ZTV.
Min bild av hiphopen stämde helt enkelt inte med Nicholas Ringskog Ferrada-Nolis.
Så jag försökte kolla lite på videokanalerna och se vad jag missat. Jag såg Kanye West mässa ”Jesus Walks”. Jag såg Mase färgglatt flinandes i ”Welcome Back”. Jag såg svenskt i Ison & Fille (med Aleks) i ”Allt går vidare”. Jag såg Fabolous glida runt i ”Breathe”. Och jag tänkte: ”inte kan det väl vara det här som upprör?”.
Det är inte så där alldeles enkelt att hitta hiphop på TV, så jag läste lite låtlistor på P3 (jag tog helt fräckt för givet att Nicholas inte lyssnar på reklamradio, men jag kanske har fel?).
Så jag hittade Eminem ”Just Lose It”. Jag hittade Snoop Dogg & Pharell ”Drop It Like It's Hot”. Jag hittade Talib Kweli & Mary J Blige ”I Try”, Nas ”Bridging the Gap”, Nelly & Jaheim ”My Place” och Pete Rock ”It's a Love Thing”.
Och där nånstans började jag fundera över hur den gode Nicholas dragit sina slutsatser.
Nog för att Snoop rappar att han ”specialize in making all the girls get naked” och att han är en ”Bad Boy, wit a lotta ho's”, men kom igen. Det är ju inte direkt så att det får en Mick Jagger eller ens en Rod Stewart att rodna.
Dessutom står vi ju på rad, en hel armé av rockjournalister, och pekar på alternativen till Ringskog Ferrada-Nolis hjärnspöken.
Maroons ”Ambush” är Quannum-kollektivisterna Lateef och Chief Xcels debut som duo. Smart souldränkt partyhiphop med boom-bap-arvet intakt. Som en rak fortsättning på den glatt avväpnande hiphop som via Jurassic 5 tog en utomhusfestival i Lida med storm för dryga sex år sedan.
Utrustade med en arsenal bestående av mördande basgångar, flörtiga funkflöjter, lockande orglar och busigt blås lurar de i hiphopens skyttegravar. Skrytrap blandas med politiskt analyserande och omvärldsbevakande. Bushs, Clintons och Bin Ladens motiv och drivkrafter ifrågasätts från olika vinklar i ”If”. ”If it wasn't for this / If it wasn't for that / It'd be a better world” går refrängsången i låten som egentligen handlar om att dra sitt strå till stacken för att göra världen till en bättre plats.
Det här är precis den sorts album som Hakeliusarna och Ringskog Ferrada-Nolisarna inte tror att någon lyssnar på. Som de tror inte ges ut. Det är din, min och P3:s musikläggares uppgift att bevisa att de har fel (den svenska reklamradion har jag gett upp hoppet om för längesen och om ingen lyssnar dör den).
Det är det där om att dra sitt strå till stacken, hitta det positiva och lyfta fram det.
Det här är inte bara intelligent och upplyst. Det är ett av årets smartaste och mest underhållande hiphopalbum.
Publicerad: 2004-10-27 00:00 / Uppdaterad: 2009-08-20 15:20
100 kommentarer
This love är årets låt och songs about jane är årets skiva!!!!!!!!!
#
This love, this love, is *laallaaaing* me higher *lalala*
#
Klyftiga Mein Asch
#
Blandar man Maroons och Jurassic 5 så får man ju faktiskt mycket riktigt Maroon 5!
Samma skit dessutom.
#
Ja det stämmer ju riktigt bra eftersom Maroons och Maroon 5 gör ju ungefär samma musik. Bra tänkt.
#
aah! the irony!
#
recensera sonic nurse!!
#
Äntligen vet jag vad låten i Skoda reklamen heter. Inte för att det har något att göra med den här recensionen.
#
"satt jag som vanligt där som ett levande frågetecken och undrade vilka de här kvinnoförnedrande snubbarna som majorbolagen signar på löpande band, som säljer miljonupplagor och spelas på MTV och ZTV dagarna i ända, är". Hallå! Hallå!!!! Ja man ser väl vad man vill se antar jag…
#
Dumb deaf and blind: Ja, det är precis det som är min poäng. Vilka syftar han på? Vet du?
#
Patrik H: Vad sägs om Nelly som kör in ett kreditkort i ändan på en brud? Eller alla brudar i alla hip hop videos vars enda funktion är att vara halvnakna och vicka på arslet?
#
Ja, till exempel.
#
Irrar bort sig på dsc: Jag har inte sett den Nelly-video du syftar på, så jag kan inte uttala mig om den.
Av det urval videor jag såg går det inte heller att dra slutsatsen att alla innehöll halvnakna brudar vars enda uppgift var att vicka på arslet.
Visst förekommer det lättklädda tjejer i hiphopvideos. Visst tycker jag att det är ett problem att en del av hiphopen säljs med hjälp av moraliskt tveksamma bilder av kvinnliga kroppar.
Men är det hiphopens norm? Jag tror inte det. Jag tror att det är ett hjärnspöke, en förutfattad mening.
Framför allt finns det alternativ att välja. Gör det.
Precis som rocklyssnaren inte måste lyssna på ett ur feministiskt perspektiv tvivelaktigt MTV-band som Velvet Revolver.
#
Naturligtvis är detta inte hiphopens norm. Det finns ju massor av bra, ofta då politisk, hiphop Men i den kommersiella varianten, vars budskap är att man ska ha mkt pengar och massor av ho´s, som visas till 90% på MTV/ZTV är det definitivt så. Det är ungefär som David Lee Roth på 80-talet. Dvs pinsamt.
#
hmm. här näst kommer du väl och säger att technon inte heller stereotypar kvinnan. Även om det den stora massan ser är videor med brudar i string som "boxas" i någon ring, eller den där fantastiska absolute techno reklamen som går på tv mycket just nu. men det finns säkert fina små technokillar och tjejer som tror på sin musik snarare än att den är soundtrack till en bröstvideo.
#
"Men är det hiphopens norm?"
"Framförallt finns det alternativ."
Snacka om att tala emot sig själv! Är det norm eller är det alternativ? Inse att hiphopen är sexistisk! Varför är annars den högsta statusen att vara en pimp = hallick? 50 cent skryter om att han är en "P.I.M.P."
#
"Women ain't nothing but bitches and tics
So lick on my nuts and suck my dick"
- Dr Dre
#
Dinga magoo: Alternativ till den upplevda normen, inte den faktiska. Ledsen om det blev otydligt.
Tycker du att pimpen har mest status? Det tycker inte jag.
#
jag måste bara instämma med flera tidigare: jag trodde att Patrik var ironisk när han påstod att hiphopen som visas på ZTV å MTV INTE var tits'n'ass. Herreje: det är ju samma video hela jävla tiden: guldkedjor, bilar och lättklädda damer som skakar rumpa och bröstkorg. Ointelligent å fantasilöst är bara förnamnet…
#
Givetis är "pimp" något som hiphopare eftersträvar! Patrik Hamberg påstår att han tittar på mtv. Har han sett ett program som heter "Pimp my ride"? Det innebär att göra bilen fräck och tilltalande. Pimp är i hip hop negrernas värld en positiv sak! Att äga kvinnor som man kan sälja för förnedrande sex är alltså status!
#
"But inbetween all my poetry and my philosophy
I have to throw in a 'motherfucker' so you ignorant niggas hear me"
- Lauryn Hill
Ytterligare ett bevis på att hip hopare gör sig dummare.
#
Självklart finns det en del bra texter i hiphopen, men det känns som om Patrik låtsas att blåögt inte se att det Är den mest inkörda och klichéfyllda genren idag. Nästan alla rappar om gangsterromantik. Vissa av dessa lägger in någon banalt politisk rad och klassas sedan som intellektuella.
#
Kan bara spinna vidare på det Jomahn säger: jag är en av de där som älskar techno. Jag vet hur bra techno det finns. Men samtidigt är jag fullt medveten om att den stora allmänhetens bild av techno är lättklädda brudar på Ibizastränder som dansar till menlös engelsk trance. Att Patrik inte inser att den hiphop som vi får nerkört i halsen varenda dag via kommersiell radio och videokanaler är dumheten i musikform är skrattretande…
#
"I got 99 problems but a bitch ain't one"
- Jay Z
#
Ingen vidare recension, även om skivan säkert är bra.
#
Hur kan man gett upp hoppet om kommersiell hip hop-radio, men ändå titta på MTV/ZTV utan att fatta att det är samma sak? Den där Patrik H vekar ju dum i huvet!
#
Jag tror att Patrik med sin recension vill visa att han lyssnar på finare hiphop, och att han överhuvudtaget inte kommer i kontakt med fulhiphop. (som utgör mer än 99 procent av allt som släpps, både när det gäller genomslag och försäljning). Men recensionen blev nog inte tillräckligt på pricken. Jag trodde också att det var ironi från början. Så det här blev helt enkelt inte särskilt lyckat.
#
John: Som jag skriver i recensionen lyssnar jag inte på reklamradio och ser sällan på videokanaler. Jag la därför ett par timmar på MTV och ZTV och lyckades under den perioden se fyra hiphopvideor (de listas alla i recensionen). Ingen av de videor jag såg följer den mall som den kommersiella hiphopen slentrianmässigt stämplas med. (Jag gjorde efter Hakelius text en halvdagsstudie som gav samma resultat och då såg jag ändå bland annat ZTV:s program Crossfade.)
Vad bygger du dina påståenden på?
#
Nipp: Jag tror du har fel. Det mesta som släpps är inte det jag gissar att du skulle kalla "fulhiphop". Genomslagsmässigt är jag också tveksam. Det är det jag försöker peka på. Men det är jobbigt att se sina egna fördomar i vitögat.
#
Intressant att någon bygger en tes kring MTV och ZTV efter bara 30 minuters tittande. Känns inte som om recensenten är riktigt seriös.
#
patrik, du är verkligen ute och cyklar i den här diskutionen.
#
Ska den här killen vara redaktör på Dagensskiva? Han verkar ju inte ha koll på någonting!
#
Det råder en obehaglig elitism i den här texten, som om Patrik Hamberg lyssnar på bättre och "finare" hip hop än "slöddret" som lyssnar på reklamradio. Ingen välkomnande stämning på dagens skiva idag, inte.
#
patrick verkar vara typen av snubbe som påstår sig inte veta att det finns porrtidningar. "va? nej, det visste jag inte. jag läser bara focault, proust och t.s. eliot".
#
Patrik för bövelen! Du är naiv som fortsätter att verka oförstående då det gäller hiphopes kvinnorförnedrande inslag. Ta t ex Snoop dogg som du nämner i recensionen. Han har ju för helvete medverkat i hårdporrfilm!! Är inte det kvinnoförnedrade? Skärp dig…
#
rice: Jo Snoop har uppenbara problem med sin kvinnosyn. Det är vi överens om. Men inte menar du väl att det är hårdporren som visas på MTV, ZTV och i reklamradion? Eller att "Shake It Like It's Hot" går att jämställa med hans synnerligen tvivelaktiga DVD-filmer?
Nu kommer jag inte att ha tid att svara er andra förrän ikväll. Men försök gärna komma med lite mer än påståenden utan substans tills dess.
Roa er gärna med att läsa cdon:s försäljningslista för hiphop och fråga er hur stor andel av den som består av kvinnoförnedrande låtar/artister.
Vi ses ikväll vänner.
Ps. Att använda ord som bitch eller motherfucker är inte nödvändigtvis av ondo. Läs gärna hela texten till "99 Problems" så kan vi diskutera den också. Eller ännu hellre, lyssna på Maroons.
#
Patrik, ditt resonemang bygger på det klassiska "det som inte syns finns inte", eller? Visst de visar inte Snoop Doggs porrfilmer på ztv/mtv, men det är inte det som är poängen med det hela. Poängen är att Snoop troligtvis har samma vrickade kvinnosyn i grunden när han spelar in en av sina musikvideos som när han befinner sig i porrfilmsstudion! Uttrycket blir bara mildare visuellt på ztv/mtv. Precis som många tidigare skrivit här är hipphoppen den mest infekterade genren då det gäller kvinnoförnedrande inslag.
#
Jag skulle vilja höra vad andra hipp hoppare på dagens skiva tycker. Som Ola Andersson???
#
Patrik försöker få det att framstå som om hip hopen inte är sexistisk genom att referera till ett fåtal, obskyra artister. Det är som att säga att reggaeartister inte är homofoba, bara för att Papa Dee inte bashar fags.
#
Jag måste säga att Nicholas Ringskog Ferrada-Noli har fått till en mer korrekt analys än dig. Ni kommer ju också till ungefär samma slutsats att det är bättre att välja alternativen än de kvinnoförnedrande normerna så jag undrar vem det är som irrar bort sig egentligen..
#
Allt beror på vilken typ av hiphop/rap man väljer. Om man väljer att gå utanför gränserna för mtv så finns det mkt bra politisk rap. I stort sätt all svensk rap är politisk. Amerikanska Dead Prez, gravediggaz och jedi mind tricks är bra bevis på detta.
#
Kanske Patrik försöker vara "indie" gnm att bara droppa artister som inte spelas på mtv och därför väljer att inte känna till t.ex. 50 cents eller snoop doggs kvinnofientlighet.
#
Blev lite fel där. De amerkanska exemplen är inte bra bevis för att nästan all svensk hiphop är politisk =) De är helt enkelt bara bevis för att det också finns bra amerikanska rappare som är politiska. Hoppas ni förstår vad jag menar =) Ha de gott
#
En av Ringskogs poänger är ju att hip-hopen fick ett kommersiellt genombrott på nittiotalet i och med gangstarappen som förmedlade stereotyper av svarta. Han drar paralleller till Duke Ellington som fick ett kommersiellt erkännande hos en vit publik först när han spelade på fördomar som vita har om svarta. En korrekt analys anser jag.
#
Känns som att en tönt på en gratissida på nätet inte ska försöka sig på kamp med en välbetald frilans på sveriges största morgontidning. Eller ens Hakelius, för den delen.
Inse din nivå, Patrik.
#
Nån som vet när silverbullit planerar release?
#
"Nog för att Snoop rappar att han "specialize in making all the girls get naked" och att han är en "Bad Boy, wit a lotta ho's", men kom igen. Det är ju inte direkt så att det får en Mick Jagger eller ens en Rod Stewart att rodna."
Det finn ju en klar poäng i det.
Jag tror inte att hiphop egentligen är mer sexistisk än rockmusik.
"Get down on your knees brown sugar, just like a young girl should!"
Som just mick jagger sjöng.
"Det är som att säga att reggaeartister inte är homofoba, bara för att Papa Dee inte bashar fags."
Jag ser det lika befängt att säga att säga att rock är mindre sexistiskt än hiphop.
#
<Alban> Självklart går det även att hitta sexistisk rockmusik. Särskilt som rockmusik är en väldigt bred genre. Hip hop är en smal genre i jämförelse. Faktum kvarstår att hip hopen som genre säljer och marknadsförs på ett sexistiskt sätt. Sedan finns det med all säkerhet "seriös", bra hip hop som syns mindre och säljer mindre, det är bra att lyfta fram den sidan av hip hopen. Att försvara och argumentera för att artister som Snoop, Nelly mfl inte framställer kvinnor som en sexleksak är förkastligt och naivt.
#
Patrik Hamberg är naiv och förkastlig.
#
Det skulle aldrig falla mig in att försvara någon utav dessa artister som framställer kvinnor (och män) jävligt skevt! Och jag är mycket medveten om att den sortens hiphop marknadsförs på ett sexistiskt sätt, men faktum kvarstår; dessa extremt mansdominerade genrer säljer samma sak. Velvet Revolver och Monstermagnet precis som Nelly och Snoop.
#
Jaja, såja. Så mycket var det väll inte att reta upp sig på.
#
Att jämföra Monster Magnet med en knark- och porrliberal som Snoop känns knappast försvarbart!
#
Eller SNOPP Dogg kanske man ska kalla honom!
#
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
#
Fler exempel på att Patrik Hamberg sanktionerar porrliberala hip hop artister:
http://www.dagensskiva.com/index.asp?datum=2002-11-22
#
Bilskolan: Ditt inlägg kom väldigt plötsligt…
#
Jag har mätt det på skärmen och hittils har Patrik klarat konststycket att reta på sig 3,5 meter förståsigpåare. Starkt jobbat, kan tänka mig att herrn inte ser fram emot att fortsätta försvara sig i afton. Som den vita lastbilschauffören i trafikkorsingen under Rodney King-upproren ungefär. Lycka till mannen!
#
Som om monster magnet inte vore knarkliberala!?
#
Host: Ja vi får väl se hur många jag orkar svara. Nöjer mig med de som bemödar sig med att försöka bevisa sina påståenden.
#
Jag blir lika upprörd på objektifieringen av kvinnor hos både Velvet Revolver och 50 Cent/Nelly/Snoop/etc…
#
Ziggy Pop: Jo han hävdar det. Men det är också en ganska grov historieförfalskning. Hiphopens genombrott hos den breda vita publiken kom inte med NWA et al, den kom med Beastie Boys och "Licensed to Ill".
#
rice: du skriver: "Faktum kvarstår att hip hopen som genre säljer och marknadsförs på ett sexistiskt sätt."
Du måste försöka belägga det där påståendet. Ta en titt på cdon:s försäljningslista. Majoriteten av de bäst säljande följer inte den mall du ger. De är i minoritet.
Jag tycker lika illa som du om det sättet att sälja musik.
Jag tycker lika illa om de som generaliserar hiphopen som varandes till sin natur sexistisk. Det stämmer helt enkelt inte med verkligheten.
#
Eftersom min kommentar efterfrågats: här kommer den. Jag håller med Patrik. Över hela linjen. Ja, det finns sexistiska inslag inom hiphopen. Precis som i vilken annan genre som helst. Ja, det är mycket hiphop med sexistiska inslag som toppar listorna. Men att bara förenkla det till att det handlar om negrer som lever upp till bilden av hur negrer är sett ur ett kritvitt amerikanskt perspektiv är att göra det väl lätt för sig. De mest framgångsrika hiphopartisterna har, precis som de pop-/rock-/etc-artister ett vinnande musikaliskt koncept. En klistrig refräng. Ett schysst groove. Texterna kommer, trots allt, i andra (tredje?) hand för de flesta musiklyssnare.
Patrik har lyft fram flera aktuella exempel på hiphop som idag säljer, utan att för den delen spela på kvinnoförnedrande åsikter. De som gått i svaromål har plockat upp Nellys "E.R."-video med ett par år på nacken, 50 Cent-låtarna från början av förra året, Snoops senaste och Snoops porrulle, även den med ett par år på nacken. I princip.
Och som vanligt i diskussioner av den här typen är gränsen väldigt svartvit. Någon skillnad mellan att spela på sex och snygga kroppar och kvinnoförnedring görs aldrig (som att rapparna själva för det mesta skrotar omkring i bar överkropp i sina videor – själva offer för det mediala kroppsidealet om man vill dra det till absurditetens yttersta gränsland – vilket man ofta vill när man sparkar på hiphopen).
Sist men inte minst: om alla skulle sluta lyssna på artister som gjort dumheter blir det ibland inte mycket kvar. James Brown har skjutit mot polisen. Phil Spector misstänks för att ha mördat sin fru. Björk, Liam G och en hel massa andra har spöat fotografer. För att inte tala om alla sextio- och sjuttiotals artister som får dagens drogliberaler att framstå som mesar. Ut med dem allihop.
#
Och Nelly-låten heter självklart "E.I." och inget annat.
#
Jag tror att en liknande diskussion var uppe i Sydsvenskan härförleden. Då sa Fredrik Strage bl a att man får utveckla "en partiell hörselnedsättning" när man lyssnar på hiphop. Det håller inte i rätten.
#
Fast licensed to ill är ju ingen hiphopskiva heller egentligen.
#
Mer förkastligt: Alla artister som framför texter om att störta de demokratiska samhällen som vi känner dem idag medelst blodig revolt och att bränna borgarsvinen på bål. Typ.
#
Ola: Phil Spector misstänks inte ha mördat sin fru. Det var en mjukporrskådis/servitris. White trash, med andra ord.
#
Men kan du nämna fem sådana skivor som legat på topplistan i år? Jag kan nämna tio rapskivor med grovt kvinnoförnedrande texter från som legat på topplistan utan problem.
#
Efter att ha sett dokumentärfilmen "Beef" om hiphopeliten så kan jag säga att jag tappade respekten för hela den scenen. Ett gäng barnrumpor är vad dem är! Men å andra sidan kan jag uppskatta en del av Anticons katalog.
#
GAMMAL OCH TRÖTT: Ok, ska vi säga svenska albumtopplistan sen i april?
De här hiphopalbumen har legat på topp 50 sen i april:
Promoe "The Long Distance Runner"
Petter "Ronin"
D12 "World"
Kanye West "The College Dropout"
Outkast "Speakerboxx/The Love Below"
Infinite Mass "1991"
Timbuktu & Damn! "Live!"
Beastie Boys "To The 5 Boroughs"
The Roots "The Tipping Point"
Nelly "Sweat" och "Suit"
Och om man gör en ännu bredare definition av genren kan man väl kanske få med:
Blacknuss "Gold"
Svenska Akademien "Tändstickor för mörkrädda"
Teddybears Sthlm "Fresh"
N.E.R.D "Fly Or Die"
The Streets "A Grand Don't Come For Free"
Vilka är dina tio?
#
D12 "World"
Outkast "Speakerboxx/The Love Below"
Nelly "Sweat"
Nelly "Suit"
N.E.R.D "Fly Or Die"
Vilka är dina fem revolutionära skivor?
#
GAMMAL OCH TRÖTT: Det fattas fem i din lista, enligt din egen utsago ovan. Var det revolutionära kom ifrån vet jag inte, det diskuterade vi inte här (räkna upp fem revolutionära skivor inom valfri genre som legat högt på listorna, säger jag då). Alltså: vilka är de sista fem du "utan problem" kunde nämna. Och då har jag inte ens gått in och kommenterat några av dina befintliga val vad gäller "kvinnofientliga texter".
#
I år har även
50 Cent
G-Unit
Nas
jay-z
och Eamon legat på singellistan med sunkiga snuskvideor och suspekta texter.
#
Detta kan debatteras i all oändlighet. Jag vet i alla fall att de gånger jag bläddrar förbi ztv/mtv och hip hop toner ljuder ur teven så är det allt som oftast följande man får se: En/ett par killar som gör allt för att se balla ut.De är flankerade av en ansenlig skara halvnakna tjejer som ålar runt på antingen varandra eller de balla killarna. En hysteriskt skakande rumpa i närbild är inte heller ovanligt. Tyvärr är detta min och tror jag många andras bild av hip hop idag….
#
Det enda som är roligt med hip hop är ju mothafucka kill nigga bitch pimp bitch!
#
GAMMAL OCH TRÖTT: Nu skulle jag väl inte hålla med om att Outkast och N.E.R.D. är kvinnofientliga. Snarare tvärtom.
Dessutom hittar du på när det kommer till singlarna. G-Unit, Jay-Z och Nas har inte legat på den svenska försäljningslistan i år.
Jag kan återkomma med hela listan senare.
#
rice: Jag tror också att det är den bilden många har. Tyvärr. Men varje gång jag försöker bekräfta den hittar jag bara bevis på motsatsen. Min slutsats blir att den bild du, Hakelius, Ringskog Ferrada-Noli och många andra har är baserad på fördomar. Tyvärr.
#
Du har tydligen inte sett videon till I like the way you move. Där åker kvinnorättsrörelsen raka vägen tillbaka till 1800-talet. Och vem har inte sett 200 videor med Pharell där lättklädda damer åmar sig? Kolla bara på drop it like it's hot, där får man inte ens se ansiktet på tjejerna utan bara röven och ryggen. Snacka om objektifiering.
#
här är Sydsvenskans artikel jag refererade till innan: http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10071009
#
Leonard Cohen…?
#
Trist med alla fördomsfulla och bleka indiefans som gör allt för att smutskasta Hip-Hop-genren. Back off, indiekids!
#
dagensskiva.com är en site för bleka indie kids som inte hajar ett dugg om hip hop. sluta dissa hip hop videos! att maroon är hip hop för fittor är en annan sak.
#
"Det finns många som inte ställer upp på stereotyperna. Men om hiphoppen ska kunna förändras måste det komma inifrån, all kritik utifrån avfärdas bara som okunnigt dravel." (ur SDS-artikeln)
Jag tycker emfasen där är ganska talande.
#
Musikvideor? Vem tittar på musikvideor?
Det vore fint om det vore så enkelt att bara moraliskt goda människor gör bra musik (som Christer Sjögren. Ja, eller Lill-Babs kanske). Tyvärr är det ju inte så. Ge mig konkreta exempel på vilka texter som är kvinnoförnedrande så rullar vi. Annars är det ju bara tomt snack från tomma huvuden fulla med små perspektiv och stora tankar om sig själv. Det är knappast en tillfällighet att sådana som Hakelius inte skulle kunna nämna fem bra hiphoplåtar från i år utan att fuskgoogla.
#
Hamberg – du är ju totalt förutan vind i den här diskussionen. Nog för att DN-frilansen aldrig lämnade bryggan med sina platta resonemang, men när du desperat förvarar motsatsen med allt möjligt omöjligt (N.E.R.D. ?) då har du ju helt kapsejsat. Alla andra har rätt – du har fel. Pinig, men sant: http://www.dagensskiva.com har förlorat en röst.
#
vismut:
Too Short – Punk Bitch:
Fake punk-ass bitches…
Do you know what i mean?
F**kin'em up like this, man…
$hort Dog's in the house, bitch!
She's a punk-ass bitch, hoe, tramp and a slut
Took her to the hotel just to f**k
Last night she licked all on my balls
Pussy got wet like Niagara-falls
Dropped my drawls and bitch said: 'Shit!'
Skinny mothaf**ka with a fat-ass dick
It's like a T-P-treatment, thangs so foul
From the tip of my head to the crack of my ass
She got busy so I called to the crew
You bitches know what to do
Hoes try to front like they ain't no tramps
Try to get that pussy and she say you can't
Me and my partners we got that game
Check a square-ass bitch and make her throw that thang
You wine and dine that nasty freak
Dropped her off and got a kiss on cheek
You never even know how she ran in the home
Jumped on the phone and started to burnin' me out
She kept beepin' so I made the call
Bitch on the phone jackin' off
Sounded like she was havin' fun
Playin' with her pearlthang
I said: 'Bitch, I'm on my way!'
I givit to you, homeboy, play by play
She had on polkadots with miniskirt
Jumped in the car straight went to work
I must to bust two nuts back to bay
Never seen a bitch work head like that
She had me jumpin' out of my seat
Workin' her jaws to the beat
She was a good dicksucker, I can't lie
Sucked so good I thought IƤ die
Bitch blew me up and blew me down
All the way back to the Oakland-town
Baby started to singin': 'I love you!'
Tellin' me things she wanted to do
If I needed some money come to her
Everythin' I want is everythin' I'm worth
And you know what I said? I told the bitch
I said: 'Bitch, I'm rich!'
F**k these hoes, man…
I ain't trippin'…I'm like hell…
Long-hair suckers…
I know you're fine, bitch
But you got no cash you need to get a job
But your lazy-ass try to juice me up
I ain't no punk
I put you in the rap with some serious funk
I wouldn't buy you a car, no diamonds and shit
All the time talkin' about your fake-ass gifts
George bought you a ring, John bought you a chain
Bitch, I'm buyin' you an ounce of this game
You better take it and shut the f**k up
Stop runnin' your mouth like a sucka
Cause you's a punk bitch
Everythin' you say and everythin' you do
Makes you a punk bitch, no good, no doubt
All I gotta do is stick a dick in your mouth
Wanna give up the pussy, bitch, I had it
You're too slim, I like your mama's ass
Pops came home, came up to show
Family in the backroom, I'm f**kin'em both
Now I'm the stepdaddy and the son in law
You call me Too $hort they call me too raw
I creep by one room in to the next
Nothin' goin' on but some serious sex
Some of these hoes might think I'm played
Bald-head bitch need some new brains
Cause that nappy-hair don't even hit
What's cookin' in the kitchen
On the back of your neck
Like you burned the rise and wanna front on me
You could never f**k with $hort, baby
I'm from the O-A-K-L-A-N-D
I slap you in the face with reality
These punk-ass hoes out there is sick
Happy walkin' around with a trippy dick
So beautiful fine young thang
To get that cog was just like a dream
But now three days later ask Kool Moe
You feel burnin' sensation down below
You're a true blue victim of a punk-ass bitch
Thought she was a square and she gave you the shit
So for all you hoes that live like that
All the homies in the house say: 'punk-ass bitch!'
#
eddie: Den är ju en schism. Från 1990 dessutom, men ändå. Som att tycka att det är för jävligt att Killinggänget åker spännarbuss till Tallinn och sätter på baltflickor. är det inte ditt problem att du tar en sådan text på allvar?
#
Jag har inte orkart läsa er långa diskussion, men vill i alla fall säga:
Mycket bra recension, Patrik!
#
OK. Och sen var det ju den här killen:
"…om alla skulle sluta lyssna på artister som gjort dumheter blir det ibland inte mycket kvar. James Brown har skjutit mot polisen. Phil Spector misstänks för att ha mördat sin fru. Björk, Liam G och en hel massa andra har spöat fotografer. För att inte tala om alla sextio- och sjuttiotals artister som får dagens drogliberaler att framstå som mesar. Ut med dem allihop…"
Ola Andersson – tack för dina principiella ställningstaganden. Det märks att du har tänkt över det här med populärkultur en hel del. Känner mig helt förkrossad som inte fattat att Björks svingar mot paparazzis inte likställer henne med andra (aningslösa?) popfascister.
#
Hoppas ingen irriterar sig på att jag har världens längsta och svåraste namn…..
#
Okej, Du skriver att hiphopen fick ett kommersiellt genombrott med Licensed to ill. Men är det inte så att skivbolagen för att kunna sälja svarta hiphopartister till den stora vita publiken var tvungen att få/tvinga de svarta artisterna att spela på typiska schablonbilder av svarta. Det är väl ändå lättare att sälja 3 "rebelliska" vita överklassungdomar till en vit publik än motsvarande svarta hiphopartister. Sen Licensed to ill innebar väl mer ett genombrott för en grupp än att genren som helhet fick ett genombrott.
#
Ziggy Pop: Nej. Beastie Boys drog med sig Run DMC, Public Enemy och LL Cool J.
Därefter följde en en hårdare, argare och vulgärare reaktion i form av bland andra NWA och Geto Boys.
Vilket i sin tur ledde till en motreaktion i form av mjuka och vänliga band som De La Soul, Jungle Brothers, Queen Latifah och A Tribe Called Quest.
Och ungefär så har utvecklingen fortsatt. Reaktion och motreaktion.
#
Jag får korrigera mig sjölv lite. Run DMC var det första hiphopbandet som sålde platina.
#
Eric B. & Rakim är ju annars ett lysande exempel på hur smart textstrukturen kan vara på en hiphopskiva. "Paid in Full" släpptes ju -88 dessutom, precis som "The Great Adventures of Slick Rick". De två nämns (förstås) inte heller i Ferrans artikel.
#
Björne: Du kan ju inte vara seriös när du nämner Jedi Mind som politisk rap.. Iaf inte seriös sådan.
F.ö. så blir jag fan trött på att alltid försvara mig, "näe, jag lyssnar inte på sån hiphop, jag lyssnar på hiphopen du aldrig har hört eller trodde fanns".
Alla musikgenres har kommersiellt skräp(kommersiell är dock inte automatiskt lika med skräp) och med kvalitativt som aldrig når ut till stora massan.
Se skillnad på hiphop och innehållslös hippop folks!
#
"Han väljer att klä sig som en mogen 27-åring i stället för någon som säljer crack."
Klart skarp iaktagelse. Stora byxor och blingbling handlar väl fan bara om mode.
Förresten, man FÅR inte säga neger.
#
Hela den här diskussionen har egentligen bara handla om huruvida hiphopare är sexistiska eller inte. Anledningen till att jag (som från början lyssnade på hiphop) totalt tappat intresset för genren beror inte på hiphoparnas kvinnosyn eller politiska åsikter. Jag har tröttnat på den totala jävla likformighet man hittar i genren. Samma jävla blingbling, säckiga overaller, skinande bilar, skakande rumpor överallt, samma trötta beats som stöpts i exakt samma mall sen typ 97-98. Att skiten dessutom totalt dominerar utbudet i radio och TV gör ju att man tillslut helt enkelt inte orkar med mer. Låt det komma nåt annat som räddar oss från det träsk som hiphop blivit. Tyvärr sjunker det goda ner i gyttjan med det onda, men det får man ta. Det får vara nog nu.
#
Hip hop-videos får inte automatiskt existensberättigande bara för att de inte är kvinnoförnedrande. ALL hip hop på MTV och ZTV suger sådan fruktansvärd pung så att det är otäckt. Och ja, det finns bättre hip hop än den som visas på tv. Ergo: titta inte på MTV eller ZTV.
#
Jag sa aldrig att det inte finns några alternativ, för det gör det ju. Det min artikel gick ut på var att förklara mekanismerna i hiphopindustrin och belysa vissa faktorer som påverkat musikens utveckling…vita fördomar om svarta, that is. Jag gillar Quannum som fan. Fast ingen kan påstå att de är representativa för det som spelas på MTV.
#
Kommentera eller pinga (trackback).