dagensskiva.com

48 timmar

Etikett

Simon-Ratcliffe

2009-10-06

Basement Jaxx: Scars
Scars (album, mp3) Basement Jaxx
Ola Andersson
Recension
2009-10-06
2

1995 släppte Felix Buxton och Simon Ratcliffe en av världens allra bästa låtar. När duon tog Airto Moreiras Samba De Flora och pressade ner den i den glädjeimpregnerade och houseglittrande kostymen Samba Magic skapade de den kanske fulländade latinohouselåten. Inget Basement Jaxx fått till sedan dess har egentligen varit riktigt i närheten av Samba Magic. […][...]

2006-09-06

Basement Jaxx: Crazy Itch Radio
Crazy Itch Radio (CD) Basement Jaxx
Ola Andersson
Recension
2006-09-06
9

Basement Jaxx gör några bra grejer på senaste skivan. De fortsätter att gräva upp sin egen stig långt vid sidan om de flesta andra. Det är en bra sak. De undviker att hoppa på det senaste årets kanske mest obehagliga trend: rockdansen. Det är en bra sak. Men resten. Nja. Okej, det här är självklart […][...]

2005-04-24

Basement Jaxx: The Singles
The Singles (CD) Basement Jaxx
Ola Andersson
Recension
2005-04-24 00:00
4

När det handlar om en singelsamling finns det egentligen inte särskilt mycket att säga om urvalet, till skillnad från mer luddiga best of eller greatest hits. En artists mer eller mindre kompletta singelutgivning under en viss tidsperiod. Inte krångligare än så. När det blivit dags för Felix Buxton och Simon Ratcliffe att summera sin vid […][...]

2003-10-16

Basement Jaxx: Kish Kash
Kish Kash (CD) Basement Jaxx
guest
Recension
2003-10-16
28

Jag vet inte riktigt vad som hände den där dagen 1995. Kanske stod planeterna precis rätt. Kanske snurrade jorden lite vänligare än vanligt. Kanske hade Simon Ratcliffe och Felix Buxton bara stoppat i sig ett par nävar av något som fick världen att se vackrare ut. Jag vet inte. Det jag däremot vet är att […][...]

2001-07-06

Basement Jaxx: Rooty
Rooty (CD) Basement Jaxx
Ola Andersson
Recension
2001-07-06
1

Efter att ha harvat runt några år med underjordiska släpp på egna etiketten Atlantic Jaxx Recordings, fick Basement Jaxx 1998 chansen att släppa sin första skiva på ett större bolag. Albumet fick namnet Remedy och hyllades av kritiker mest överallt. Rätt oförtjänt, om någon frågar mig. Visst fanns där snuskigt bra monsterhits som Red Alert […][...]