dagensskiva.com

48 timmar

Etikett

KLF

2010-06-16

The Chemical Brothers: Further
Further (album, mp3) The Chemical Brothers
Ola Andersson
Recension
2010-06-16
9

Femton år och sju album har hunnit passera sedan The Chemical Brothers vräkte sig in på den musikaliska scenen med sitt debutalbum Exit Planet Dust. Albumet som inte bara markerade slutet på en namnera (The Dust Brothers) utan som också på knuffade fram Tom Rowlands och Ed Simons längst fram på scenen. Ja, eller, de […][...]

2009-05-08

Mistabishi: Drop
Drop (album, mp3) Mistabishi
Ola Andersson
Recension
2009-05-08
1

Det fanns två anledningar till att jag snudd på hoppade högt när jag hörde talas om Drop: 1. No Matter What 2. Hospital Records. När jag nyligen listade ett gäng skitbra låtar från 2007, såhär 2009, var det i flera fall bokstavligen talat ett par år sedan jag hörde några av låtarna. I några av […][...]

2009-02-04

DYNO: Dig the DYNO!
Dig the DYNO! (ep, mp3) DYNO
Martin Sjölander
Recension
2009-02-04 00:00
6

Jätteproffsigt. Verkligen. EP:n Dig The DYNO! är gjord direkt efter skolboken hur man gör dansvänlig pop som säljer. Faktum är musiken får mig osökt att tänka på den exklusiva matteklubb i Hollywood där man gjort försök att räkna ut vad som gör en låt till en kommersiell hit. Eller det mytomsbunda bandet KLF som med […][...]

2007-11-19

No Music Day
Marie Lindström
Text
2007-11-19 10:24
7

Ingen musik i en hel dag. 24 timmar och inte ett ljud, det är nog svårare än man tror. Webbsidan för No Music Day har en kortbeskrivning av allt som är förbjudet den 21 November, rockband får inte rocka, pianolock får inte lyftas, mjölkmän får inte vissla. Ingen radio, ingen ipod, cd-spelare, inte ens ett […][...]

2007-10-22

Pet Shop Boys: Disco 4
Disco 4 (cd) Pet Shop Boys
Ola Andersson
Recension
2007-10-22
11

Integral är på många sätt Pet Shop Boys i ett nötskal. Singeln som binder samman Fundamental och Integral finns bara att köpa digitalt över nätet och är försedd med en video som flyttar fram positionerna för musikvideon som konstform bland etablerade artister. Videon har proppats full av 100 stycken QR-koder – en ny sorts streckkodsteknik […][...]

2007-07-23

The Williams Fairey Brass Band: Acid Brass – 10 Acid House Anthems Played by the Williams Fairey Brass Band
Acid Brass – 10 Acid House Anthems Played by the Williams Fairey Brass Band (cd) The Williams Fairey Brass Band
Ola Andersson
Recension
2007-07-23
4

”Tänk om…” Dansmusikuppdateringar av pop-, rock-, soul- och jazz-klassiker (ja, egentligen låtar från vilken genre som helst) har varit ett vanligt inslag i singelfloden åtminstone ända sedan discons dagar. Ibland med katastrofala resultat, men inte sällan sopar nytolkningarna banan med originalen. Det omvända däremot, när låtar som fötts på dansgolvet bjuds hem till någon annan […][...]

2006-11-02

Art of Noise: The Ambient Collection
The Ambient Collection (album, cd) Art of Noise
Ola Andersson
Recension
2006-11-02 00:00
1

Här och där stöter man på påståendet att Moments of Love mer eller mindre skapade genren ”chill out” och i förlängningen de ambienta delarna av house- och techno-genrerna. Chill out i det här sammanhanget kan sägas vara melodiös, långsam och svävande elektronisk musik. Musik som är favoriter bland som bakgrund i affärer och på stilmedvetna […][...]

2003-01-30

The Orb: Back to Mine vol. 12: The Orb
Back to Mine vol. 12: The Orb (cd) The Orb
Ola Andersson
Recension
2003-01-30 00:00
2

The Orb var med och ritade ut nya områden på den musikaliska kartan i början av nittiotalet med sin dubtechno. Derrick May mötte Brian Eno mötte King Tubby. The Orb fick en hit med Rickie Lee Jones-samplande Little Fluffy Clouds 1991 och släppte sedan den briljanta fullängdaren The Orb’s Adventures Beyond the Ultraworld. Det är […][...]

2001-06-11

Orbital: The Altogether
The Altogether (CD) Orbital
Ola Andersson
Recension
2001-06-11
2

1988 släppte The Timelords singeln Doctorin’ The Tardis, en skruvad version av temat till science-fiction-serien Doctor Who. The Timelords bestod av en Ford Timelord, en polisbil som hade en roll i Stålmannen 3. Lite senare avslöjades det att The Timelords inte alls bestod av en Ford Timelord. Det var egentligen technopionjärerna The KLF som skapat […][...]