dagensskiva.com

48 timmar

Gästrecension

Ken Ring & Tommy Tee: 2 Legender utan penger
2 Legender utan penger (CD) Ken Ring & Tommy Tee
2004
Tee Productions/Bonnier Amigo
9/10

En annan sida av Ken

Lyssna

Sök efter skivan

En stark skiva med elva hårda låtar efter flera års samarbete mellan producenten Tommy Tee och rapparen Ken Ring. Skivan börjar med spåret ”Erfarenhet”, ”ett bloss av det jag levt”, en härlig låt som öppnar skivan för att sedan studsa över till ”BB berättelsen” (betongblocksberättelsen), en av Kens hårdaste låtar.

Ken själv har på sin hemsida Barabazz.com sagt att skivan är en classic och jag kan inget annat än hålla med. Det är en tung skiva med bara bra låtar och min favorit är ”Gatans härskare” med Tattarprinsen för att den har tunga texter och ett fett beat. Men skivan är mer än bara beats och texter, den har ett djupt sound och texterna har betydelse. Ken levererar sina texter tydligt och rakt och det finns ingen plats för något skitsnack.

Det är texter och starka refränger kompat av ett skönt beat producerat av pionjären Tommy Tee. Materialet på skivan låter olikt mycket Ken tidigare har gjort. Själv tycker jag att det är något av det bättre han har gjort, men visst finns många klassiska låtar på skivorna ”Mitt hem blir ditt hem” och ”Vägen tillbaka”, skivor som han släppt på ett stort bolag. Det här är släppt av Tommy Tees skivbolag och distribueras av Bonnier Music. Det är inte lika stort som tidigare, men skivorna finns i de flesta skivaffärer runtom i landet. Vid releasen sålde den slut direkt på CDON.

Spår att lägga märke till är ”BB Berättelsen”, ”Kom igjen”, ”Kom igen, ja det är sanningen från Ken, till alla ni som vill stoppa den där killen”, ”Kan du fatta det (eller?)” och ”Kurra gjömma”. Spåret ”Jagen” berättar en historia om två killar det går snett för.

”Livet kan ant sluta på två sätt / I en cell eller grav för att få respekt”, så avslutar Ken sin skiva, och så avslutar jag min recension.

Ali Rahimi

Publicerad: 2004-10-30 00:00 / Uppdaterad: 2004-10-30 00:00

Kategori: Dagens skiva, Gästrecension, Lördag, Recension | Recension: #2913

81 kommentarer

var i helvete är isis nya.. goddamn

Medlem 2004-10-30 00:00
 

fy fan vad kasst!

flash Oregistrerad 2004-10-30 00:02
 

Det här var den största n00b-recensionen jag någonsin läst. period. på dagens skiva.

.... Medlem 2004-10-30 00:04
 

Noll av tio var ett helt rättvist betyg.

Hah. Oregistrerad 2004-10-30 00:08
 

Ken är värd att ta på allvar. Här nedan ska snart tre dussin kissnödiga Arcade Fire-kids hävda motsatsen.

Medlem 2004-10-30 00:08
 

Skönt att Ken äntligen ges uppmärksamhet för sin musik och inte massa annat shit. De finns få artister i riket som bryr sig mindre om vad andra tycker och det ska han ha fet respekt för. Det blir ju inte heller sämre av att han gör grym musik.

Till alla ni som snackar om att ni vill ha den och den recensionen, håll tyst. Det här är ingen jävla önskelista. Aight

PhatP Oregistrerad 2004-10-30 00:11
 

ey yo, jag heter faktiskt eddie..

Medlem 2004-10-30 00:19
 

"Ken själv har på sin hemsida Barabazz.com sagt att skivan är en classic och jag kan inget annat än hålla med. Det är en tung skiva med bara bra låtar och min favorit är "Gatans härskare" med Tattarprinsen för att den har tunga texter och ett fet beat. Men skivan…"

en classic? Jag trodde killen skrev recensionen på svenska. Fett beat, möjligen. Man kan inte börja ny mening med "Men". Kommatering!

"Det är inte lika stort som tidigare, men skivorna finns i de flesta skivaffärer runtom i landet. Vid releasen sålde den slut direkt på CDON."

skivan! Inte skivorna.

alltså, det är ju kul med recensioner på skivor som normalt inte recenseras (även om det i Kens fall är rätt berättigat), men krävs det inte lite mer än en niondeklassares nivå på recensionen?

Medlem 2004-10-30 00:22
 

Bara jag som registrerar stor, ondskefull humor på radarn?

Det var fan roligt. Hahaha.

Medlem 2004-10-30 00:26
 

Utan att vara säker tror jag inte alls att betyget ska vara noll. Förmodligen har den av oss som lagt upp recensionen missat att ange rätt betyg. Förhoppningsvis kommer det fixas till under dagen. Under tiden har jag gissat ett betyg, tills dess att vi får klarhet.

Ola Andersson Redaktionen 2004-10-30 00:41
 

med papper och penna.

Medlem 2004-10-30 00:41
 

"Man kan inte börja ny mening med "Men". Kommatering!"

Jo, det kan och får man faktiskt numera. Svenska skrivregler uppdateras…

Medlem 2004-10-30 00:49
 

Någon vacker dag ska jag bidra med en egen recension bara för att bevisa att inte alla invandrare skriver livlös svenska eller lyssnar på rap-musik.

/Recensera Arcade Fire!!!

Medlem 2004-10-30 00:49
 

Ett synnerligen lågt betyg på en sådan pärla.

Kenta Bernadotte Oregistrerad 2004-10-30 00:53
 

ok, stavfel har vi sett förut och misstag gör vi ju alla.

vad jag däremot reagerar på är att jag aldrig förut läst en sämre text på dsc. någonsin.

??? Oregistrerad 2004-10-30 01:41
 

A FATHER, A LEADER, A MAN WITH NEW FOUND INTEGRITY…GIVE THE MAN PROPS FOR LIVING HIS MUSIC AND FULFLILLING SOME DREAMS…MANY MORE OF US SHOULD HAVE THE BALLS TO PUSH THINGS FORWARD…

BIG UP KEN

Who the fuck are Mando Diao anyhow Oregistrerad 2004-10-30 01:51
 

Fy fan vad du är bra Eddie!!!

Medlem 2004-10-30 02:00
 

Det är humor när Comrade Gecko anmärker på recensentens skrivskicklighet.

Medlem 2004-10-30 02:04
 

uppriktigt sagt så blir jag skitirriterad när ni släpper fram så här kassa recensioner, nån jävla måtta får det väl vara..

Jojjex Oregistrerad 2004-10-30 02:33
 

Ken är grym!

och Arcade fire!

dream_brother mycket berusad Oregistrerad 2004-10-30 02:35
 

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!?

Vilken jävla tattarrecension…

Jag säger som Mobbade barn -

"Har ni ingen som korrläser skiten ni ger ut?"

Juanito Oregistrerad 2004-10-30 02:54
 

skitdålig recension och skitdålig skiva. mycket sämre än så här blir det inte.

Medlem 2004-10-30 03:35
 

The wind it was howlin' and the snow was outrageous.

We chopped through the night and we chopped through the dawn.

When he died I was hopin' that it wasn't contagious,

But I made up my mind that I had to go on.

Joker Oregistrerad 2004-10-30 03:45
 

Fruktansvärt dålig recension. Om skivan är bra eller dåligt låter jag dock vara osagt.

Medlem 2004-10-30 07:15
 

Han é inte frack Ken Ring…

Medlem 2004-10-30 07:29
 

Den här recensionen andas pubertet. Vanligtis brukar dsc även presentera sina hästrecensenster i en ruta till vänster. Inte idag och man förstår varför. Skulle inte vilja ställa mig bakom sådant här skräp. Jag tycker de här "gäst-recensionerna" spelat ut sin roll på dsc. Lägg ner.

Den onde sanningssägaren Oregistrerad 2004-10-30 08:41
 

Här vill jag ta tillfället i akt att påminna om den här gamla goding till gästrecension:

http://www.dagensskiva.com/index.asp?datum=2003-5-24

Skratta åt packet Oregistrerad 2004-10-30 08:44
 

I sin iver över att främja mångfalden bland recensenter på dagensskiva.com glömde man att först kolla om personen ifråga är skrivkunnig. Det var han inte.

Johan T Lindwall rapporterar Oregistrerad 2004-10-30 10:33
 

herregud, har ni verkligen så ont om material att ni publicerar sånt här skräp? hahaha.

Koladi-Ola Oregistrerad 2004-10-30 12:16
 

HAHAHA!!

Nån annan som tycker det är enormt pinsamt med personer som tycker "gangsterrapper-filosofin" är cool???

""Livet kan ant sluta på två sätt / I en cell eller grav för att få respekt", så avslutar Ken sin skiva, och så avslutar jag min recension." – HAHAHA

Det är så jävla coolt att sitta i finkan, men ännu coolare att dö!!!

HAHAHA

Mr. Ken Ring och alla som tycker som han — Get a Life

Davva Oregistrerad 2004-10-30 13:05
 

JL: Varför är det stor humor när jag anmärker på skrivskickligheten?

Medlem 2004-10-30 13:15
 

Gecko: Det var nog roligare inatt än nu idag, men jag fick liksom en bild i huvudet av dig som argsint svensklärare i sandaler som finner en viss njutning i att bryskt tillrättavisa de små odugliga eleverna. Typ. Jag kom också att tänka på att du blivit lite grinig på mina ordmärkerier. Det var väl ungefär så jag tänkte vid tvåtiden i natt. Jag tyckte det var kul, helt enkelt.

Medlem 2004-10-30 13:42
 

JL: okej. No harm done. :)

Medlem 2004-10-30 13:45
 

allvarligt 9/10? skämt? lär dig skriva när du har tilldelats möjligheten att få din text publicerad!

orvar.ss Oregistrerad 2004-10-30 14:32
 

"Men skivan är mer än bara beats och texter, den har ett djupt sound och texterna har betydelse"

Så det som gör att texterna inte är allt är…texterna. Jag hänger inte med.

Gomrade Cecko Oregistrerad 2004-10-30 15:12
 

Vore det inte på sin plats om ni reflekterade en stund över vad ni håller på med?

Var det så provocerande att läsa en text om Ken att ni blev tvungna att helt sparka sönder killens språkbehandling?

Wankers, hur som helst.

Mos - ej inloggad Oregistrerad 2004-10-30 16:00
 

inte alls provocerande, tvärtom, rätt kul. Procoverande är dock språkbehandlingen. Elitism? nja, lite kanske.

Korrläsning? Jättegärna!

Medlem 2004-10-30 16:12
 

hahah :)

barabazz! Oregistrerad 2004-10-30 16:31
 

En uselt skriven recension av en patetisk nolla till "artist". Ken illustrerar väl ganska väl varför hiphop i Sverige är stendöd idag. Bortsett från Looptroop, såklart.

Mötörsågen Oregistrerad 2004-10-30 16:43
 

Ken? Kom igen! Detta är ju dåligt, recensera något bra… Som, hmmm… Ja, något bra. Lyssna på fool for a lifetime han brukar ha massa schyssta band att rekomendera.! Puss

Satan Oregistrerad 2004-10-30 16:57
 

Ali,vad har vi gjort för att förtjäna detta?

ull Oregistrerad 2004-10-30 17:29
 

klaga inte så mycket, försök er på att skriva en egen recension!

trött på allt gnäll Oregistrerad 2004-10-30 17:34
 

trött på allt gnäll: sluta klaga själv.

är övertygad om att valfri dsc-besökare skulle kunna skriva en intressantare recension med arslet.

Det här var INTE bra.

Bah... Oregistrerad 2004-10-30 17:58
 

inflation?

sture stork? Oregistrerad 2004-10-30 18:26
 

Det är tydligt att Ken fortfarande väcker starka reaktioner hos folk. Skulle verkligen vara intressant att få veta hur många av er som skriver ner skivan som egentligen lyssnat på den. Mycket av era åsikter tror jag framförallt rör eran inställninge till personen Ken Ring och inte artisten. Att kalla honom en patetisk nolla är ju bara löjligt. När det gäller den kritik som framförts gällande recensentens språkliga kunskaper så tycker jag att man ska ha i åtanke att det trots allt är är de ansvariga här på dagensskiva som släpper fram en sån här recension. Jag menar alltså att det är de som skall se till att såna här recensioner inte publiceras.

PhatP Oregistrerad 2004-10-30 18:39
 

Allvarligt… Nog måste det väl finnas någon realism i satta betyg. Att Kens nya platta skulle uppnå samma betyg som Jay-Z "Black Album" och tom. bättre betyg än samme mans "Blueprint" är ju inget annat än ett stort skämt! 9 av 10 till Ken Ring vilket betyder nästan världsklass.. Haha!! Nej du Ali Rahimi, vidga dina vyer och sätt realistiska betyg nästa gång!

Medlem 2004-10-30 18:55
 

A: man kan visst börja en mening med ordet "Men" om det fyller en funktion.

trött på allt gnäll: det där resonemanget är lika meningslöst och korkat som att säga: "vafan, klaga inte på (fredrik) Ljungberg, spela bättre själv". Man behöver inte vara bättre än den man klagar på, det tror jag att du innerst inne också förstår. Kass recension tycker även jag (och ja, jag skriver bättre själv).

Medlem 2004-10-30 19:05
 

GILLAR MAN INTE KEN GILLAR MAN INTE MUSIK TWEEJÄVLAR

janne duva Oregistrerad 2004-10-30 19:18
 

Johnny B,det blir nog ingen mer gång för allas våran ali

john edwards Oregistrerad 2004-10-30 19:23
 

en viss ökning av kvalitét vad gäller recensionstexter skulle vara av godo, enbart av godo.

Medlem 2004-10-30 19:28
 

Men Ken Ring ÄR ju en patetisk nolla. Har han överhuvudtaget gjort nåt av värde? Bara skit och elände för alla som kommer i kontakt med honom. Och att prata skit om bernadottarna är ju verkligen tung. Snacak om att sparka in öppna dörrar! Att sedan recensionen är apkass kan ju inte en ett pucko som Ken göra nåt åt. Minimikravet på recensenterna är väl att dom skall kunna utrycka sig nåtsånär, eller?

Nån Oregistrerad 2004-10-30 20:02
 

Jag tror såhär: Ali Rahimi är rätt person att recensera Ken. Comrade Gecko är smygrasist. Förresten är nog hälften av dsc läsarna smygrasister.

alin Oregistrerad 2004-10-30 20:06
 

att vara smygrasist är ha att sunt förnuft.vilken planet bor du på

olle jänta Oregistrerad 2004-10-30 20:14
 

min egen och här är det sunt förnuft att slicka blattarnas kukar och sparka dig i skrevet för du är svag och blattarna starka

alin Oregistrerad 2004-10-30 20:23
 

Man blir ju minst sagt rädd när man läser vissa personers inlägg i denna tråd. Trodde att personer som besöker denna sida skulle vara något mer öppna än vad som nu visar sig. Tänker inte längre besudla mina fingrar genom att skriva något till de personer som skämmer ut sig genom sina kommentarer. Skärpning

PhatP Oregistrerad 2004-10-30 20:34
 

Men herregud..

vad är det för idioter som hänger här??

Måttet är rågat.

Comrade Gecko kan suga min kuk.

so long fuckers!

whatever... Oregistrerad 2004-10-30 20:39
 

ni som inte gillar comrade gecko är nog medlemmar i rinkeby dancekids

cutiepie Oregistrerad 2004-10-30 20:50
 

du PhatP…

Ken Ring är ett pucko. Så är det bara. Och han vore ett pucko även om han vore vit som snö och såg ut dom prins Carl-Philip. Och texten som anmäler hans skiva är kasst skriven och betyget ett skämt och det spelar inte heller nån roll om det är skrivet av Ali eller Bengt eller Fritz.

Nån Oregistrerad 2004-10-30 20:52
 

Ali Rahimis recension av Ken Ring: Schoo ba len,fett med grymt

Igor var igår här Oregistrerad 2004-10-30 20:55
 

Jag hoppas den vita fyrkanten av dom tio är betyget..? annars skiter jag i dsc

Nuffe Oregistrerad 2004-10-30 20:59
 

Kära Nån, visst så kan jag förstå om du tycker att Ken Ring är ett pucko, hela musikhistorien är full av musikaliskt begåvade puckon. Vad som dock är en helt annan sak är om detta påverkar hans musik, R Kelly, Michael Jackson, listan kan göras lång på personer som i alla fall av media utpekas som puckon men som ändå gör underbar musik. Har du överhuvudtaget hört "betongblocksberättelsen" ? Snacka inte skit när du inte vet vad du snackar om

PhatP Oregistrerad 2004-10-30 21:10
 

PhatP. Ken Ring är en skithög som gör sina närmaste illa, bedrar sina polare och rent allmänt beter sig som en skit. Att han dessutom gör usel musik (i mina öron) ger inte honom några pluspoämng direkt. En knarkare som i vanlig ordning tycker att det är samhällets och "systemets" fel att han är en utslagen nolla har i alla fall inte jag nån som helt sympati för. Och dessutom tror inte jag personligen på att man kan separera människan från hans handlingar. Att gnälla om hur illa han behandlats, hur alal svikit honom etc etc ar ju bara alltför typiskt. Ergo: jag gillar inte Ken Ring och hans skitmusik . Och det är fortfarande en uselt skriven recension. Nuff said!

Nån Oregistrerad 2004-10-30 21:25
 

first things first:

nej, recensionen är inte särskillt bra. men det brukar heller inte gästrecensionerna vara. varken maxims eller millencolin-larzons recensioner får mig att jubla direkt.

för det andra kan väl alla tagga ner lite. jag skulle vilja se alla som klagar skriva en recension för att se hur bra det går för dom (och jag vet inte riktigt om agrophobic nosebleed är bättre än ken ring).

Medlem 2004-10-30 22:37
 

Jag vet inte riktigt vad som vore en berättigad reaktion på den diskussion som här har utspelats sig kring, det uppenbarligen mycket avgörande och viktiga ämnet, språkbehandling. Flera människor verkar ha blivit neurotiskt störda efter svenskundervisningen i gymnasiet och rapar nästan desperat upp den läxa som flitigt har bankats in i deras huvuden under grundskolan och gymnasiet. "Du får inte börja en mening med 'men'!". "Du får inte inleda en mening med 'och'." Etc. Det är uppenbarligen mycket som man inte får göra när det gäller hur man behandlar "hjältarnas och ärans språk" i skrift. Recensenten har skrivit en text, utifrån han själv uppfattade och tog till sig skivan, och förtjänar utifrån det uppskattning.

Nej, nu lägger jag ned det här tramset.

Baryton Oregistrerad 2004-10-30 22:42
 

visst är man smygrasist för att man kritiserar en recension skriven av en invandrare. Absolut! Skitbra logik.

Suga kuk ägnar jag mig inte åt, men tack för erbjudandet.

Medlem 2004-10-30 22:55
 

visst är det bekvämt att skrika om smygrasism och rasism så fort man som invandrare (första eller andra eller tredje eller fjärde eller femtielfte generationens), men sanningen är väl lite mer nyanserad än så.

Jag hade inte MVG i Svenska, varken i gymnasiet eller i högstadiet. Jag försöker skriva bättre och bättre, hela tiden. Jag är inte bättre än dagens recensent, det har jag ej heller påstått.

Men, om man inte fick kritisera eller klaga på folk om man inte själv kan göra bättre. Hur skulle då någonting nånsin bli bättre?

Om Ken (för att ta ett populärt exempel) var i en studio och blev producerad av Rick Rubin. Skulle Ken då be Rick rappa bättre, om Rick ber Ken göra om någonting? Knappast.

Det är skitkul med gästrecensioner, men hakar man upp sig på kritiken och recensentens nationalitet… ja, frågan är vem som är rasisten i sammanhanget…

Medlem 2004-10-30 23:03
 

Till alla shonnar därute, den här plattan är fett med grim, fattar ni? Ey yo len, såg värsta guzen på bussen till slussen!

Dogge Oregistrerad 2004-10-30 23:58
 

ni är så jävla elaka, gnälliga och fittiga som skriver anonymt här, skulle ni verkligen våga skriva såhär med era riktiga namn? va? va?

anna petterson Oregistrerad 2004-10-31 00:00
 

Tommy Tee är en grym producent. Kolla upp hans "bounds, beats and beliefs", den är grym.

Dock var ju inte den här plattan så värst upphetsande. Känns simpel som fan. Ken har jag inget egentligt emot, jag har alltid kännt att han verkar ärlig(läs: "äkta"), men textmässigt låter han ofta enkelspårig. Jag gillar inte rimmande rap när det görs överdrivet rimmande. Inget direkt flyt alltså. Sedan är jag ju hjärntvättad, så jag. Rap på norska är ju helfestligt!

simon_menvaddånickupptaget Oregistrerad 2004-10-31 01:21
 

Jag tror den här recensionen snarare är skriven av någon sverige-demokrat som vill driva med invandrare. Det luktar rasism lång väg. Dagensskiva borde aldrig ha publicerat detta.

alin Oregistrerad 2004-10-31 11:18
 

va har språket med recensionen att göra, ni förstår väl det han vill ha sagt, så dumma är ni väl inte?

försök er på en egen recension Oregistrerad 2004-10-31 12:02
 

vad har språket med recensionen att göra? haha roligt

a goodmorningjoke Oregistrerad 2004-10-31 12:23
 

Hur bred musiksmak har allt jäkla indiefolk här egentligen!?? Jag förstår inte hur man bara kan dissa allt som inte är indie(skit).

Afonso Oregistrerad 2004-11-01 12:51
 

jag blir glad över att läsa allt ni skrivit, neg och positivt. keep it up!

ali rahimi Oregistrerad 2004-11-01 19:38
 

Jasså fanns det positiva kommentarer också? :)

Blaigh Oregistrerad 2004-11-01 19:41
 

ja det fanns några hehe :)

ali rahimi Oregistrerad 2004-11-01 21:56
 

Internet är enda stället där smygrasisterna kan hävda sig!

tragiskt... Oregistrerad 2004-11-03 14:35
 

ja fyfan, det här är bara dåligt. töntig artist, dålig musik, recensionen? ja, dålig den också. ken är som "my name is johan falk, i have your boss"-filmerna dom blir bara sämre och sämre.

Medlem 2004-11-05 22:24
 

Det är inte likt dig att använda "fett beat" och liknande uttryck. Ärligt talat så drog dom uttrycken ner på det du skrivit lite. Men annars är det en bra recension, den får i alla fall mig att vilja lyssna på skivan. Och det är ju la lite syftet med en recention, att med text få andra att se en skiva.

Mycket fint, vill se mer!

Mariam R Oregistrerad 2004-11-11 15:46
 

rättar mig själv lite fort: Recension med S och inte med T, som jag råka skriva andra gången!

tjohej!

mariam r. Oregistrerad 2004-11-11 15:47
 

ja syrran hur hittade du mig här? Nej det är inte likt mig att skriva det men gjorde ett undantag

Ali Rahimi Oregistrerad 2004-11-18 23:10
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig