dagensskiva.com

48 timmar

Gästrecension

Dolly Parton: For God and Country
For God and Country (CD) Dolly Parton
2004
Blue Eye Records/Playground
1/10

En fallen hjältinna

Lyssna

Etiketter

Sök efter skivan

Jag har länge försökt undvika den här skivan. Jag hoppades att den inte skulle släppas i Sverige. Nu gjorde den det, och jag råkade lyssna. Jag ska skriva den här texten, som en varning, och sen ska jag försöka glömma att ”For God and Country” finns.

Jag ska glömma, för jag älskar Dolly Parton. Åh Dolly, min vän i nöden. Klichén att sjunga som en ängel är aldrig lika sann som när den används om henne. Och jag tycker om det amerikanska hos Dolly. Både bluegrassrötterna och det smaklösa, kommersiella. Paljetterna, perukerna och de extrema kurvorna. Att hon har en egen nöjespark som heter Dollywood.

Ändå förstod jag ju att den här skivan var dålig, även om jag kanske inte anade exakt hur vedervärdig den var. Om jag inte haft någon relation till Dolly så hade jag bara struntat i den.

Men. Jag har en bild på henne på väggen i hallen. Jag försvarar henne alltid mot folk som inte kan se längre än till de där brösten. Jag blev för nyfiken. Jag lyssnade.

Skivan innehåller både traditionella och nyskrivna patriotiska och kristna sånger. Dolly pratar mellan låtarna. Det handlar mycket om Irak. Inget fel så långt, men jag ska försöka berätta om vilket kräkmedel den är.

Dolly börjar med att tala om ”all the wonderful talented people” som jobbat med skivan. Glöm det. Du kan från och med nu inte lita på ett ord från hennes mun. Ackompanjemanget är sliskigt och ihåligt och fult och känslofattigt. Hon säger att skivan är ”inspired”.

Hade jag stått ut med det politiska och moraliska budskapet om produktionen varit i klass med de fina Sugar Hill-skivorna? Jag vet inte. Nu är det i alla fall outhärdligt. Text, produktion och framförande samverkar på ett vämjeligt sätt.

Michael Moore har påpekat det sjuka i att säga ”God bless America”. Som om USA skulle vara mer värdigt Guds kärlek än något annat land. ”For God and Country” är en enda 18 låtar lång gestaltning av uttrycket. En låt heter just ”God Bless America”, en annan heter ”Go to Hell”. Vem som ska till Helvetet är skrämmande oklart. Eftersom vi redan har konstaterat att USA är särskilt välsignat så antar jag att det är resten av världen som uppmanas dra dit pepparn växer. I sitt sammanhang blir den falska gospelstämningen i låten bara olustig.

”Go to Hell” följs av en låt, ”Ballad of the Green Beret”, som hyllar stridspiloterna i Special Forces. Som om det inte vore nog drar hon sen in barnen i det hela. Barn förstår ofta inte krig, säger Dolly. Nej just det, vilken tur. Men ändå tycker hon att de ska vara ”brave little soldiers” när deras pappor är i Irak och räddar Amerika. Och, naturligtvis: barnkören är på plats.

Jag har inga problem med att Dolly Parton gör en dålig skiva. En väldigt stor del av allt hon spelat in i sitt liv är ju faktiskt inte särskilt kul, men det som är bra är så underbart så det väger upp. Jag skulle också kunna bortse från att hon stödde Bush eller sjöng en och annan ”When Johnny Comes Marching Home” ibland. Hon lever faktiskt i en helt annan politisk kontext än jag, det måste man komma ihåg. Och jag lyssnar ju på till exempel R Kelly, trots pedofilanklagelser, sexistiska texter och nationalistiska videos.

Men det här. Det är för mycket. Hur kan jag se upp till någon som lovsjunger CIA och Delta Force till ljudet av smäktande plaststråkar och blåssektion på burk?

Jag hade en bra plan. Behåll fotot på hallväggen och bara ignorera ”For God and Country”. Jag följde inte planen, och nu är jag förvirrad. Nu är det upp till Dolly. Snälla Dolly Parton, ta ett varv till bland molnen och kom ner igen med en sån där vacker sång som bara du kan skriva och sjung den som jag vet att du kan. Så jag kan älska dig igen.

Malena Johansson

Publicerad: 2004-04-10 00:00 / Uppdaterad: 2007-12-05 13:29

Kategori: Dagens skiva, Gästrecension, Lördag, Recension | Recension: #2561

35 kommentarer

gh

fh Oregistrerad 2004-04-10 00:00
 

Bisarrt!

Gosh! Oregistrerad 2004-04-10 00:06
 

Ja den är verkligen vedervärdig!

Jag älskar Dolly, eller kanske älskade. För nu vet jag inte längre.

Medlem 2004-04-10 00:09
 

Uttrycket "God bless America" är verkligen helt bisarrt för en ateist. Som om kristendom eller religion överhuvudtaget är en självklarhet för alla människor.

ateist Oregistrerad 2004-04-10 00:16
 

Oh,Lord won't you give me a Mercedes Benz!

Medlem 2004-04-10 00:26
 

Dolly, Dolly… vad sysslar du med?

Medlem 2004-04-10 01:13
 

Mycket bra skriven recension.

Medlem 2004-04-10 01:16
 

Borde inte DSC:s country- och bluegrassexpert Patrik recensera den här skivan?

Sandpapper Oregistrerad 2004-04-10 01:35
 

Ja, det här är ledsamt o se, det smärtar…

Men, [Anonym], våga inte kalla Johnny Cash någon som vände kappan för vinden. Det var han den siste att göra.

MrTambourineMan Oregistrerad 2004-04-10 09:33
 

varför släpper man en skiva i sverige som endast kan tilltala KKK och amerikanska patrioter?

en arg snubbe Oregistrerad 2004-04-10 10:20
 

Mimikrys nya då???

popkillen Oregistrerad 2004-04-10 11:14
 

arg snubbe>

..därför att det i sverige finns en hel del sådana människor.

Medlem 2004-04-10 11:29
 

Det här är en konsekvens av artistisk frihet. Dolly har redan tjänat alla pengar hon någonsin kommer att behöva och har därför bestämt sig för att hon nu bara ska göra sådant hon vill göra. Detta har lett till fina saker som hennes bluegrasskivor och mer tveksamma projekt som det här. Man kan dock inte anklaga henne för att göra det enkelt för sig. Genom denna skiva alienerar hon en stor del av den publik och förlorar mycket av den "cred" hon vunnit genom bluegrasskivorna.

Rev Oregistrerad 2004-04-10 11:57
 

En intressant filosofisk diskussion: Ja, ska man lyssna på Michael Jackson? Nej, säger jag, för hans senaste skivor luktar bajs – barnbajs, nej vad jag menar är att hans grejer inte är så heta längre, eller de var ju heta, som fan, speciellt i Neverland, men Jackson 5 är bra (fast det var ju så länge sedan, och de måste man väl få lyssna på för om Michael var pedofil på den tiden så vore det ju bara normalt).

Sven Nykvist. Oregistrerad 2004-04-10 12:13
 

Öhhh, Johnny Cash spelade in gott med patriotiska skivor…

[Anonym] Oregistrerad 2004-04-10 12:29
 

fuck nationalism.

soyhoy Oregistrerad 2004-04-10 12:48
 

vilken fullkomligt grym recension! props over here!

Medlem 2004-04-10 13:08
 

Det är fullkomligt otroligt att man kan spy ur sig så många pro-amerikanska låttitlar. Det här är det värsta jag sett!

Köng Töng Oregistrerad 2004-04-10 13:34
 

Dessutom dålig timing, då fler amerikaner än någonsin är emot kriget och demokraterna dessutom gjort krigsmotståndet till en valfråga. Skivan kanske hade passat bättre för ett år sedan?

Sandpapper Oregistrerad 2004-04-10 13:58
 

en snubbe för dom som gillar amerikansk patriot musik. http://www.charliedanielsband.com/

Det är fan ingen skillnad på Amerikanska patrioter och extremhögern eller nazister. Alla är dom extremt nationalistiska och slåss endast för sitt eget lands eller ras vinning.

en arg snubbe Oregistrerad 2004-04-10 13:58
 

Alltså USA:s befolkning måste ju vara världens mest inskränkta befolkning. Man tror/hoppas ju att det är kommersiella storföretag och Bushadministrationen som försöker lansera den här patriotismen, men sen upptäcker man att folk faktiskt tycker så! Finns just nu inget äckligare än patriotism, speciellt Amerikansk.

Medlem 2004-04-10 14:00
 

Öhhh, jonn, har du missat att böcker av Michael Moore och Al Franken toppar de amerikanska försäljningslistorna? När toppade en svensk samhällskritisk bok våra listor senast?

Sandpapper Oregistrerad 2004-04-10 14:15
 

Vill du placera Charlie Daniels bland extremhögern så får du nog lägga Merle Haggard där också…

[Anonym] Oregistrerad 2004-04-10 14:17
 

[Anonym]: Charlie Daniels är något extremare än Merle. Gå bara in och läs Charlies texter. I en låt sjunger han att alla som inte gillar USA ska dö och i en annan låt handlar om att han inte gillar utlänningar som kommer till USA med sina dåliga kulturer och smutsar ner. Han lär ju vara medlem i KKK. Så extrem är knappast Merle H.

en arg snubbe Oregistrerad 2004-04-10 14:26
 

"If you don't love it, leave it – let these I'm singing be a warning."

"If you're running down our country, man, you're walking on the fightin' side of me."

Översatt, du ska passa dig jävligt noga om du kritiserar USA för då åker du på spö. Och om du inte gillar det kan du dra dit pepparn växer.

Merle Haggard Oregistrerad 2004-04-10 14:30
 

det finns en sak som är värre än pro-amerikaner. det är anti-amerikaner.

Alltså vilka fördommar folk har! Skit dumt att dömma folk efter vad deras ledare gör.. Det är sjukt, jag blir arg.

Marco Oregistrerad 2004-04-10 14:38
 

Visst är det lätt att ha fördomar mot amerikaner. Trots att fler och fler av dem verkar börja tvivla på G. W. Bush ligger det något i att man får de ledare man förtjänar. Tyvärr är det dessutom alltför ofta den minoritet av amerikanska idioter som kallar sig Moral Majority som breder ut sig i massmedia. Och glöm inte att till och med Clinton låg långt högre ut på den politiska skalan än våra Moderater.

Hur som helst är Dolly Partons patriotskiva helt värdelös. Den är osmaklig, otäck och direkt motbjudande. Fy faan!

El Luchador Oregistrerad 2004-04-10 16:06
 

Det är väl ingen nyhet att Clinton var en typisk sydstatsdemokrat? Han var ju inte särskilt liberal i sakfrågorna. Stor skillnad mot t.ex. Kerry.

Sandpapper Oregistrerad 2004-04-10 16:43
 

"Fler och fler börjar tvivla"? Han vann ju inte ens folkets röst i valet! Var fjärde amerikan anser att han inte har någon legitimitet som president av just det skälet. Hans "approval ratings" har varit jämförelsevis låga mot t.ex. Clinton eller Reagan, förutom temporära höjningar efter elfte september och efter vissa framgångar i "kriget mot terrorismen.

Sandpapper Oregistrerad 2004-04-10 16:46
 

Jag vill återigen påpeka; skilj mellan verk och upphovsman, i det här fallet en kvinna. Man måste inte godkänna upphovsmannens/kvinnans göromål i stort för att ta till sig ett verk eller klandra ett verk.

Skilj på don och person.

Ezra Pound Oregistrerad 2004-04-10 21:07
 

Att ta Gud bakom sin rygg är något alla gör som är aningen religiösa. Och det är så jävla fegt! För inte fan står gud bakom någon som bombar människor. Ej heller bakom sådana som spränger sej själva i bitar. Så nej, den här skivan tänker jag absolut inte köpa. Bajs på dej Parton!

Medlem 2004-04-10 23:46
 

glöm musiken på denna skivan ..det värsta är booklet:en ..alla som ser denna skiva i en affär borde kolla i booklet:en ..jag säger bara .. combat dolly fyyy faaan vad pinsam …gör ont i hela kroppen ..vad har du gjort?? Man blir juh så arg!

Medlem 2004-04-14 22:17
 

Man blir verkligen bedrövad av den här skivan. Det är inte utan att man börjar tro att Dollys samlade produktion är ett nollsummespel. Som om hon på något lagbundet, självdestruktivt och tvångsmässigt sätt måste krascha de närmaste skivorna efter de senaste årens fantastiska produktioner. Å andra sidan är ju en sammansatt och komplex (inkonsekvent) själ en oändlig kreativ brunn att ösa ur…

Medlem 2004-07-29 11:36
 

hallå ordbajsarn

bj Medlem 2004-07-30 02:17
 

Ja, skivan är svag och ofta budskapet är ofta mer än lovligt patriotiskt, inte sällan över gränsen till det rent kitschiga, men vissa saker i recensionen är felaktiga. T ex är det knappast alls oklart vem som avses i "Go to Hell", ett intensivt gospelnummer som är en av skivans (alldeles för få) höjdpunkter.

Medlem 2004-12-24 01:12
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig