Recension
- Det våras för sheriffen (CD) El Sheriffo
- 2003
- Pay Per Bag Records
Lite för opersonligt
Lyssna
Externa länkar
- Club Platinum
- Klubben El Sheriffo driver i Malmö.
- PayPerBag Records
- Än så länge finns här bara en sida med kommande släpp från PPB. En riktig sajt med lyssningsmöjligheter kommer förhoppningsvis snart.
- Streetzone
- En av nätets äldsta hiphopsidor i Sverige. Här kan du ladda ner tre spår från "Det våras för sheriffen". I shopen kan du dessutom köpa skivan.
Kanske har du hört talas om El Sheriffo tidigare. Kanske inte. Har du lyssnat på svensk hiphop de senaste åren är det dock rätt troligt att du hört hans produktioner, även om du aldrig hört talas om mannen bakom musiken. Ayo, Petter, Lilleman, Ison & Fille, Sam-E, Akem och Pauline är några av artisterna El Sheriffo har fixat beats till.
Nu är det i vilket fall första gången El Sheriffo ger ut något i eget namn. Åtminstone i fullängdsformat, han har redan en ep i bagaget.
”Det våras för sheriffen” är också första släpp ut från Andreas ”Broadcaster D” Melins nystartade etikett PayPerBag Records som är Andreas nya projekt efter Streetzone Records. Tanken med PPB är att skivorna trycks upp beroende på efterfrågan och levereras i papp-fodral av samma typ som cd-singlar kommer i. Inga mellanhänder och 50/50-fördelning mellan artist och bolag, sannolikt med förhoppningen att det ska ge artister en större del av kakan, men också att de som gillar musiken ska bli mer benägna att faktiskt betala de 99 kronor skivorna kostar.
Även om det här nu är El Sheriffos första album är han långt ifrån ensam. Med sig har han ett gäng välkända, svenska hiphopnamn. Special Blend-kollektivet, Organism 12, Lilleman och Paragon är de mest namnkunniga.
Så hur låter då ”Det våras för sheriffen”? Tja, jag vet inte riktigt om det beror på att man hört Sheriffens produktioner hos rätt många andra artister eller om det är de många gästerna som skymmer sikten, men ”Det våras för sheriffen” känns på något sätt lite anonym. Som om det skulle kunnat vara en skiva med nästan vem som helst av gästartisterna. Det är elektroniska beats som ekar av såväl 50 Cent och hans gäng som Swizz Beatz. Men utan att det finns någon klubbvältare i klass med ”In Da Club”. Bland de mest ointressanta spåren finns ”På klubben”, med Lilleman och T.R. och ”Rulla långsamt”, där Paragon och Henok gästar.
Men mot slutet rycker skivan upp sig rätt rejält. Vi lämnar klubben och gungas in i ett vemodigt soulskensdränkt Jay-Z-groove som passar El Sheriffo betydligt mycket bättre. Profets breda skånska och Paragons tillbakalutade Södermalmsmål flyter helt självklart ovanpå (särskilt Paragon-låtarna ”Sthlm” och ”Zona ut” rullar riktigt skönt). ”Mitt liv” dök upp redan på Sam-E:s album, men fungerar fortfarande med sin mässande marschhiphop. När Sabo gästar i eftertänksamma ”Har inte glömt”, backad av stråkar, slide guitar och en Barry White-cembalo, eller när Rah-Balder fingerknäppsgungar sig genom ”Stämpla ut” gillar jag också vad jag hör.
El Sheriffo kan hantverket, men nästa gång skulle jag önska att han satte lite mer personlig prägel på sitt alster. Kanske färre gäster nästa gång som får lite mer utrymme att sätta sin prägel på sin musik. Som det är nu känns det lite för mycket som en smått ofokuserad hiphop-samling.
Publicerad: 2003-11-21 00:00 / Uppdaterad: 2003-11-21 00:00
25 kommentarer
hej
#
JAAAAAAAAA FÖRST!!!!!!!!!!!!!
#
jaha. ja det sa ju lite om om honom men på allvar nu, lite mer intressanta artister kan ni väl hitta? under det senaste halvåret tycker jag kvalitén här på dagensskiva har gått ner sig avsevärt.
#
FÖÖÖÖRST!!!! YES!! ÄNTLIGEEEEEEEEEEEEEN
#
pauline är väl inte hiphop?
#
Jay-z!!!
#
Ja, vad hände med Jay-Z???
#
Bra recension, ska kollas upp.
#
Bubbleman är tjock…
En tjockis…
Lyssna inte på honom.
#
Usch, bara usch…
#
Varför skrev ni aldrig någon recension på music 77 skivan?
#
Och dagensskiva visar återigen ingen hänsyn till läsarna som i överlag är popintresserade. Istället recenceras rap-musik, dålig sådan t.om. SVENSK sådan t.om. Blir inte så mycket värre. Och varje gång man frågar om en platta så hänvisas det till att man inte fått in plattan. Ska det vara så förbannat svårt att bara tanka hem t.ex. Jose Gonzalez nya eller UNPOCS och recensera? Är syftet att diversifiera kanske? Varför inte då ta med BRA skivor istället för halmesyrer. Hej då.
#
DSC:s läsare vill läsa om hårdrock. Hård sådan. Ingen mespop. Det är för mesar.
#
intressanta recensioner har aldrig varit högre denna veckan.
#
det där PayPerBag verkar väll som en godtanke..men dom kommer ju inte tjäna ett skit på det.. dessutom så e väl svensk hip-hop den absolut sämsta genren som finns så ja fattar inte varför en hel dag slösas bort på en sån skiva.
#
mycket bre recension, och jag gillar att ni börjar recensera lite mer hip-hop, speciellt svensk då inte så många andra siter gör det. Tycker att ni har en väldigt bra blandning på skivor ni recenserar.
Fortsätt i samma stil och fall inte för allt gnäll där folk vill att ni ska recensera senaste pop-plattan som ändå varenda tidning/site redan har skrivit om.
#
hej! jag är här för att berätta att folk bara klagar hela tiden! hej då!
oj, förresten.. Nizzick Drizzacke. Du är inte på något sätt normen för hur alla andra dsc-läsare är.
#
men ärligt, nog finns det väl något bättre att recensera än dålig skånsk undergroundrap, de som är intresserade av det hänger väl mest på streetzone ändå.
medioker musik verkar vara på modet här i krokarna…
#
Det känns som om skivbolaget är mer intressant än artisten den här gången. Detta är ju första släppet från PayPerBag, och det är ett koncept som förtjänar uppmärksamhet.
#
DSC-läsare vill se mer vidsynta DSC-läsare.
#
Hej!
Jag skulle bara vilja få chansen att klaga på folk som klagar. Hej då!
ps. Recensera vad ni känner för, alltid är det nån som tycker det är en bra skiva ni plockat fram. Ni heter ju trots allt inte ”dagenskromataskiva.com” eller ”dagensbuggskiva.com” ds
#
hey! Mister beenieman! Du kan inte stjäla min act! hey dough!
#
nick drake: så varför laddar du inte hem skivan själv då? Och när du gjort det, så behöver du ju knappast någon recension på den. Lyssna och avgör själv.
Gnällröv. Jag gillar inte hiphop/rap heller, men tycker inte de recensionerna dominerar.
#
Hur skulle det se ut om dsc recenserade fulskivor från nätet? Dels vet man aldrig om det man fått ner verkligen är rätt skiva med rätt artist eller om det kanske är en pre-release utgåva. Den andra stora anledningen är ju att skivbolagen troligtvis skulle sluta skicka skivor om det bara är fulskivor som recas. Säg nu inte att skivbolagen gärna får blil sura eller att dsc går i deras ledband. Det är en sak att vara oberoende och att respektera varandra och en helt annan att den ena parten sparkar den andra mellan benen en gång om dagen(.com).
#
Definitivt en av de bästa svenska hiphop-skivorna i år. Hög klass på produktionen, tveklöst.
#
Kommentera eller pinga (trackback).